Maatregelen tegen fouten verkeersprogonoses Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 10 maart 2008 In december 2007 verscheen in Geluidnieuws het bericht over "Rekenfouten A4 en A74", en de brief van Minister Eurlings over "Milieuwetgeving vergt betrouwbaarheid van verkeersprognoses, die niet kan worden waargemaakt". In een brief aan de Tweede Kamer gaat minister Eurlings nu in op de maatregelen die getroffen worden om dit soort fouten te voorkomen. De minister zegt toe dat bij rapportages over infrastructuurprojecten voortaan inzicht geboden zal worden in de gehanteerde aannames in de reken- en verkeersmodellen. Voor de verkenningen en planstudies Hoofdwegen zullen de belangrijkste uitgangspunten worden opgenomen in een bijlage bij de belangrijkste documenten per projectfase. Het gaat om het verkenningsrapport, de Trajectnota/MER, het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en het Tracébesluit (TB). Dit zijn documenten die in het kader van de Tracéwet en de Wet Milieubeheer ter visie worden gelegd en/of een belangrijke rol spelen in de besluitvorming. De uitgangspunten worden aangegeven volgens een vast format, zodat een goede vergelijking tussen projecten en projectfasen mogelijk wordt. Het gaat daarbij om de volgende gegevens:
Het vastleggen van deze uitgangspunten maakt deel uit van de verbeterde kwaliteitsborging zoals die binnen Rijkswaterstaat voor de verkeerscijfers in verkenningen en planstudies is ingezet. Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat |