Maatregelen tegen fouten verkeersprogonoses

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 10 maart 2008

In december 2007 verscheen in Geluidnieuws het bericht over "Rekenfouten A4 en A74", en de brief van Minister Eurlings over "Milieuwetgeving vergt betrouwbaarheid van verkeersprognoses, die niet kan worden waargemaakt".

In een brief aan de Tweede Kamer gaat minister Eurlings nu in op de maatregelen die getroffen worden om dit soort fouten te voorkomen.

De minister zegt toe dat bij rapportages over infrastructuurprojecten voortaan inzicht geboden zal worden in de gehanteerde aannames in de reken- en verkeersmodellen. 

Voor de verkenningen en planstudies Hoofdwegen zullen de belangrijkste uitgangspunten worden opgenomen in een bijlage bij de belangrijkste documenten per projectfase. Het gaat om het verkenningsrapport, de Trajectnota/MER, het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en het Tracébesluit (TB). Dit zijn documenten die in het kader van de Tracéwet en de Wet Milieubeheer ter visie worden gelegd en/of een belangrijke rol spelen in de besluitvorming. De uitgangspunten worden aangegeven volgens een vast format, zodat een goede vergelijking tussen projecten en projectfasen mogelijk wordt.

Het gaat daarbij om de volgende gegevens:

  1. Het gehanteerde economische scenario (ontleend aan de door gezamenlijke planbureau’s vastgestelde toekomstbeelden);
  2. De beleidsuitgangspunten (zoals de wijze waarop met prijsbeleid is omgegaan);
  3. De veronderstellingen met betrekking tot aanwezige infrastructuur: voor het hoofdwegennet is uitgangspunt dat de categorieën 0 (realisatie) en 1 uit het MIRT-projectenboek, alsmede alle ZSM-projecten in het prognosejaar als gerealiseerd worden verondersteld (als die projecten in het prognosejaar volgens planning gerealiseerd zijn). Verder worden de voor de betreffende planstudie relevante projecten opgesomd;
  4. Uitgangspunten rond regionale ruimtelijke ontwikkelingen;
  5. Het prognosejaar en (specifiek voor Ontwerp-Tracébesluiten en Tracébesluiten) de in de studie te hanteren zichtjaren ten behoeve van de berekeningen voor geluidhinder en luchtkwaliteit.

Het vastleggen van deze uitgangspunten maakt deel uit van de verbeterde kwaliteitsborging zoals die binnen Rijkswaterstaat voor de verkeerscijfers in verkenningen en planstudies is ingezet.

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

home...