Déjà vu van de redactie: Bestuurders weer warm voor antigeluid

Redactie, 21 februari 2010

Anti-geluid is een techniek waar beleidsmakers telkens weer oren naar hebben. Het klinkt zo leuk, en het lijkt zo probleemloos. De techniek lijkt geen nadelen te hebben. In Geluidnieuws zijn daar al diverse stukjes over verschenen.

In 2005 zou in Japan antigeluid langs wegen worden onderzocht [1]. Het Innovatieprogramma geluid stopte echter het onderzoek hiernaar [2]. In april 2008 werd antigeluid weer actueel omdat het voor Schiphol een optie zou zijn [3]. In december 2009 beweerde TNO dat nu pas de juiste algoritmen beschikbaar zijn, en de vereiste electronica [4].

Voor de redactie van Geluidnieuws klinkt dit alles als een versleten grammofoonplaat. Al vanaf de jaren 90 leurt TNO met anti-geluid, maar een echt relevante en succesvolle toepassing is buiten het zicht van uw redactie gebleven.

Nu weer in Assen. De stad heeft 10,3 miljoen Euro subsidie verkregen voor het project Sensor City. Assen is volgens een publicatie van de Provincie Drenthe dé proeftuin bij uitstek, waar de nieuwste snufjes op het gebied van sensortechnologie worden ontwikkeld en getest. Met behulp van meetsystemen worden continu gegevens verzameld, die gebruikt worden voor een betere doorstroming van verkeer, en het terugdringen van lawaai en vervuiling. Voor lawaai gaat men de toepassing van antigeluid in geluidswallen bekijken. Volgens een artikel in het Dagblad van het Noorden is de vraag of deze techniek kan worden gebruikt bij het TT-circuit en de TT-Hall. Doel is om de wijk Baggelhuizen te ontlasten.

Lees hier een reactie op dit artikel door Arnold Koopman

Bronnen: Diverse artikelen in Geluidnieuws, Persbericht provincie Drenthe, Dagblad van het Noorden

home...