Edwin Verheijen, 10 februari 2006
Spoorwegondernemingen die stillere treinen inzetten gaan daarvoor een bonus ontvangen. De regeling gaat in 2007 van start, maar wordt mogelijk met terugwerkende kracht over 2006 ingevoerd.
Dit schrijft ProRail in zijn recent gepubliceerde netverklaring 2007. Net als voorgaande jaren bevat de netverklaring de informatie die een spoorwegonderneming nodig heeft voor toegang tot het spoorwegnet. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de verschillende dienstenpakketten die ProRail aanbiedt. Nieuw is de aankondiging van een prestatieregeling op basis van geluidemissie: "Doel daarbij is om in eerste instantie via de prestatieregeling positieve prikkels te geven via een bonus voor het stiller worden van materieel." De vervoerders mogen overigens zelf meepraten over de regeling.
Met betrekking tot de geluidemissie houdt de netverklaring alvast rekening
met een stelsel van geluidemissieplafonds: "Als voor een baanvak op grond van
wettelijke regelingen een geluidemissieplafond is vastgesteld, hanteert ProRail
dit plafond bij de capaciteitsverdeling als beperkende voorwaarde. In dat geval
stelt ProRail een capaciteitsverdeling vast die dit plafond respecteert."
Evenals in 2006, verwacht ProRail in 2007 nergens te hoeven ingrijpen in de
dienstregeling vanwege te hoge geluidemissie: "ProRail voorziet bij de uitgave
van deze Netverklaring voor geen der baanvakken een zodanige
verkeersontwikkeling in het dienstregelingsjaar 2007 dat de hantering van
verkeersomvangbeheersingsmaatregelen door ProRail, bijvoorbeeld via
capaciteitsverdeling, noodzakelijk is om overschrijding van voor die baanvakken
vastgestelde geluidemissieplafonds te voorkomen." Een herhaling van eerdere
problemen, zoals op de spoorlijnen Vlissingen-Roosendaal en Zutphen-Hengelo,
valt dus niet te verwachten (zie Geluidnieuws
november 2005).