VROM dreigt met dwangsom voor ProRail

20 oktober 2005

Om de geluidsoverlast van goederentreinen voor burgers te beperken, dreigt staatssecretaris Pieter van Geel van VROM (Milieu) het bedrijf Prorail met een dwangsom. Hij wil dat Prorail het aantal goederentreinen op de trajecten Vlissingen- Roosendaal in Zeeland en Zutphen- Hengelo in Overijssel terugbrengt. Voor het traject in Zeeland is de dwangsom 10.000 euro per week met een maximum van 2,5 miljoen; voor de spoorlijn in Overijssel bedraagt de dwangsom 2000 euro per week met een maximum van 500.000. Dit schrijft hij in brieven aan Prorail.

Zeeland / Noord-Brabant

Sinds 2003 is het aantal goederentreinen op het traject Vlissingen-Roosendaal verhoogd en is hierdoor een onwettige situatie onstaan op het punt van de geluidbelasting van woningen naast de spoorbaan. Prorail heeft verzuimd de wettelijke procedure voor deze 'spoorwijziging' te doorlopen en maatregelen te nemen om de geluidsoverlast te beperken. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke toename van de geluidsbelasting, vooral tijdens de avond en de nacht, langs een groot deel van de Zeeuwse lijn. Zowel in de woonkernen als in de buitengebieden wonen veel mensen op korte afstand van de spoorbaan. Verscheidene personen en organisaties van belanghebbenden hebben hierover klachten ingediend en verzocht handhavend op te treden.

Overijssel

In Overijssel gaat het om een lange goederentrein die sinds april 2005 elke avond rond 23.00 uur over het traject Zutphen - Hengelo rijdt. De toename van de geluidsbelasting is meer dan wettelijk is toegestaan. Ook daar heeft Prorail de wettelijke procedure niet gevolgd en heeft het bedrijf geen maatregelen genomen om de overlast te beperken. Bij het milieupunt Overijssel en bij de gemeente Hof van Twente zijn zeer veel klachten binnengekomen en onlangs werd het ministerie van VROM verzocht om handhavend op te treden.

Limburg (Budel - Weert)

In verband met het  rijden van goederentreinen van de firma DLC op de spoorlijn Budel - Weert, heeft het ministerie van Verkeer & Waterstaat de gemeenten Weert en Cranendonck laten weten dat er in overeenstemming met wettelijke eisen wordt gereden. De gemeenten hadden bij de rechtbank Rotterdam een verzoek tot voorlopige voorziening gedaan tegen de capaciteitsverdeling aan DLC door ProRail. Dat verzoek hebben de gemeenten inmiddels weer ingetrokken.

Beroep

Prorail overweegt tegen de maatregel van VROM in beroep te gaan, omdat het verbod volgens Prorail gevolgen kan hebben voor het goederenvervoer elders in Nederland. Mogelijk wordt een rechtszaak aangespannen om jurisprudentie te verkrijgen. Prorail heeft tot 27 oktober de tijd om in beroep te gaan.

Een woordvoerder van de goederenvervoerder Railion vindt de overlast die bewoners in Overijssel ervaren "overdreven".

Bronnen: 
    Nieuwsbank
    NRC Handelsblad
    Financieel Dagblad
    Brief van mw. Peijs van V&W aan de Tweede Kamer over Budel-Weert
met dank aan Dick van der Gugten

 

home...