VROM notitie "Vaste waarden, nieuwe vormen"

Redactie, 9 november 2002

 

Voor een aantal milieu onderwerpen zijn gezien de gewijzigde economische en politieke omstandigheden aanpassingen nodig. Dit schrijft staatssecretaris van VROM Van Geel in de notitie Vaste waarden, nieuwe vormen: Milieubeleid 2002-2006.  

Hier een samenvatting van deze notitie.


Figuur op de voorpagina van de notitie. Boomknuffelen? Je gezicht niet laten zien? Of is VROM een beetje bang?

vaste waarden

De lange termijn ambities van het milieubeleid blijven de komende kabinetsperiode onverminderd gehandhaafd. Het kabinet onderneemt de komende vier jaar concrete acties om de lange termijn ambities, zoals verwoord in het NMP4 te verwezenlijken. 

nieuwe vormen

Om de lange termijn doelen dichterbij te brengen, zal het kabinet bij het uitvoeren van het beleid andere stappen zetten dan eerder was voorzien. Het kabinet geeft prioriteit aan het vasthouden en versterken van de ontkoppeling tussen economische groei en milieudruk zoals die de laatste jaren tot stand gebracht is: ook als de economie groeit, verbetert de kwaliteit van het milieu. Het NMP4 gaat uit van aanzienlijke overheidsinvesteringen. Financiering werd gezocht via de ICES-middelen. Voor het Innovatie programma geluid stond een claim van 2335 Miljoen Euro. Om de gevolgen van het ontbreken van deze fondsen te verminderen worden de volgende maatregelen getroffen:

  1. het opnemen van geluidmaatregelen in de spoedwet wegverbreding; 
  2. bestaande budgetten gebruiken voor het innovatieprogramma;
  3. het inzetten van alternatieve instrumenten; 
  4. temporiseren van de doelstellingen voor 2010

NPM4 Ambities

De geluidsdoelstelling voor wegverkeerslawaai is dat in 2010 bij woningen nergens een hogere geluidbelasting heerst dan 70 dB(A). Een tweede doelstelling is dat meer dan 90% van de locaties waar de gevelbelasting aan de woningen boven de 65 dB(A) uitkomt, wordt aangepakt en 50% van de locaties waar de gevelbelasting ligt boven de 60 dB(A). Voor spoorweglawaai geldt een soortgelijke aanpak. De doelen voor locaties met 65 en 60 dB(A) hebben uitsluitend betrekking op rijksinfrastructuur. Verder heeft het kabinet de ambitie dat in 2010 de akoestische situatie in de EHS niet is verslechterd ten opzichte van 2000.

veranderde context

De Spoedwet beïnvloedt de problematiek omdat het verkeer reeds meer dan verwacht is toegenomen in de afgelopen periode. Deze problematiek van de extra groei wordt aangepakt conform het reconstructieartikel dat bepaalt dat bij aanpassingen aan de weg (reconstructie) de in het verleden afgesproken geluidgrenswaarden weer bereikt moeten worden. Deze geluidgrenswaarden worden, door de volumegroei van de afgelopen jaren, op grote gedeelten van het hoofdwegennet overschreden. 

De context is verder gewijzigd in de zin dat het kabinet de voorkeur geeft aan bronmaatregelen en alleen effectmaatregelen wil inzetten waar bronmaatregelen niet voldoende zijn.

alternatieve aanpak: nog verder bekijken....

Het kabinet werkt aan de ontwikkeling van alternatieve maatregelen. Van deze alternatieven moeten kosten, financieringsmogelijkheden, termijnen en effecten (in termen van milieu en bereikbaarheid) nog verder worden bekeken. Het kabinet zal in het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) en in de Nota Verkeer en emissies een pakket aan alternatieve acties en maatregelen presenteren. Daarbij gaat het met name om het Innovatieprogramma Geluid. Het Interdepartementaal Beleidsonderzoek ‘benuttingmaatregelen spoor’ heeft voor het spoor een groot aantal aanbevelingen gedaan die verder uitgewerkt kunnen worden. Het betreft onder meer een nauwere samenwerking met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland om lawaaiige railvoertuigen aan te pakken, bijvoorbeeld door deze uit te faseren. In EU-verband zal het kabinet pleiten voor het krachtig aanscherpen van de normen voor voertuigen (weg en rail) en banden. Een andere op beperking van hinder gerichte maatregel betreft een aangescherpt handhavingsbeleid. 

... ook brommers en grasmaaiers

Uit onderzoek blijkt dat in het dichtbevolkte Nederland mensen - naast verkeersoverlast - ook veel overlast ervaren van vormen van geluidsoverlast in de woonomgeving. Dit betreft onder andere kleinere mobiele bronnen, zoals grasmaaiers. Het kabinet zal dan ook initiatieven van de Europese Commissie steunen om te komen tot aangescherpte geluidsemissienormen voor dergelijke mobiele bronnen. Zo steunt het kabinet een komend voorstel van de Europese Commissie om per 2006 de eisen aan nieuwe grasmaaiers en dergelijke met 2 dB(A) aan te scherpen. 

Een belangrijk aspect bij de bestrijding van de geluidsoverlast in de woonomgeving door kleinere mobiele bronnen is de handhaving van de, veelal Europese, normen. Voor de handhaving van de geluidsnormen van brommers en motoren in de praktijk is de wetgeving inmiddels op orde gebracht en zijn de politiekorpsen door VROM uitgerust met een geavanceerde geluidsmeter. De mate van inzet van deze geluidsmeters wordt bepaald door de prioriteitsstelling van ieder korps afzonderlijk. Bij de kentekening van brommers en snorfietsen kan het betreffende vervoermiddel worden gekeurd op de geluidsproductie door toe te zien op de toepassing van door de EU goedgekeurde uitlaatsystemen.

Bron: Notitie Vaste waarden, nieuwe vormen: Milieubeleid 2002-2006 (PDF, 560 kB)

home...