Martin van den Berg (fotografie), Frank Elbers, Jan Hooghwerff, Jan van Willigenburg, 28 september 2001
Van 27 tot en met 30 augustus vond het grote congres Inter•noise 2001 plaats, in Den Haag. Voor het eerst sinds vele jaren werd dit congres weer in Nederland gehouden. Hieronder een terugblik, waarbij uit het enorme aanbod, slechts een aantal aspecten aan bod kunnen komen.
Naast de vele voordrachten in de negen parallel sessies was dit jaar ook een workshop 'Costs and Benefits of Noise Control' dat het hoofdthema van Internoise2001 verder wilde verdiepen. In tegenstelling tot de voordrachten was het bij de workshop de bedoeling één geheel dagdeel aanwezig te zijn. De workshop werd geleid door Matti Vainio van de European Commission for Environment. De centrale vraag bij dit onderwerp is: "Hoeveel geld betalen wij voor geluidmaatregelen en hoeveel is het ons waard?" Het doel van deze workshop is om te laten zien hoe en waarom kosten-baten studies voor geluidmaatregelen worden uitgevoerd én om vast te stellen waar het vakgebied zich moet ontwikkelen om kosten-baten studies meer te laten betekenen in geluidbeleid.
Uit de lezing van Matti Vainio
Om te laten zien hoe en waarom kosten baten studies werden uitgevoerd waren er drie presentaties:
Uit de discussies die volgde over de vraag wanneer kosten baten studies meer kunnen betekenen zijn verschillende leemtes onderkend:
Matti Vainio ronde de workshop af met de toezegging een memo te maken over de resultaten van de workshop inclusief aanbevelingen voor een vervolg. Deze is in oktober 2001 klaar en wordt verspreid via http://europa.eu.int/comm/dgs/environment/index_en.htm.
De belangstelling voor de sessie noise mapping was zeer groot. De zaal kon de geïnteresseerden niet bevatten. Ongetwijfeld een gevolg van de Europese richtlijn voor noise mapping van alle grote Europese agglomeraties. Nederlandse interesse onder andere vanuit VROM, V&W, de akoestische bureaus en leveranciers van software voor geluidberekeningen. De deelnemers zijn natuurlijk geïnteresseerd in de ontwikkelingen in andere Europese landen. Maar om nu te zeggen dat er ook veel dingen verteld werden, waar een interessante discussie over kon ontstaan, nee. De sessie bleef steken in het presenteren van al bekende pakketten, resultaten en visuele hoogstandjes. Veel interessanter zou het natuurlijk zijn geweest als er gediscussie gevoerd werd over de gehanteerde aanpak, de interpretatie van de EU richtlijn, het gewenste detailniveau, de onderlinge vergelijkbaarheid van de resultaten, etc. Niks daarvan.
|
Echter wel twee opvallende uitspraken / conclusies bij de noise mapping sessies:
Het onderzoek van Rasmussen had als conclusie dat het isoleren van woningen veel goedkoper is dan het plaatsen van geluidschermen ( resp. 2500 € en 3700 € per woning). Gevolg is dat in Denemarken de omvang van isolatieprojecten de laatste jaren fors is toegenomen ten koste van geluidschermen. Voor Nederlandse begrippen een merkwaardig verhaal: blijkbaar wordt er in Denemarken minder waarde gehecht aan het buitenniveau.
Jeroen Borst (TNO) kwam tot de conclusie dat URBIS een kosteneffectieve en snelle manier is voor noise mapping. In de stad Leiden is berekend dat ten gevolge van alle geluidbronnen 10 tot 14% van de bevolking ernstig gehinderd is. Interessante vraag van een RIVM medewerker: uit onze berekeningen blijkt dat alleen al ten gevolge wegverkeer gemiddeld in Nederland 28% ernstig gehinderd is. Is dat verschil met de Leidse resultaten te verklaren? Niet echt.
De Railway noise sessie was ook dit jaar weer behoorlijk groot middels een 10 lezingen en een tweetal posters. De sessie gaf een goed beeld van de stand van zaken. Lag in het verleden het zwaartepunt primair bij het onderzoek naar stille technologieën en rekenmethodes, nu verdween dit duidelijk naar de achtergrond. Op de voorgrond stond de vraag hoe de inmiddels grotendeels bekende technieken geïmplementeerd kunnen worden.
|
Door M Jaecker-Cueppers werd inzicht gegeven in de activiteiten van de "working group Railway Noise" van de Europese Commissie. Met het Green Paper "Future Noise Policy" van november 1996 werd de start gegeven voor een groot aantal activiteiten waarbij ook het spoorweggeluid een belangrijke rol speelt. Hoewel de veelheid van werkgroepen en commissies niet meteen een beeld gaf van een strijdbare en flexibele organisatie is er inmiddels toch al een hoop bereikt. Ook Peter Hübner gaf dit aan bij zijn beschrijving van het UIC aktieprogramma. Een 10 dB(A) reductie zou te halen moeten zijn. Bij het reizigers materieel is dat ook al voor een deel gerealiseerd. Bij goederen materieel ligt dat moeilijker. Nieuw materieel kan worden voorzien van zogenaamde LL rem blokken. Bij bestaand materieel zouden de bestaande remblokken vervangen moeten worden door zogenaamde K blokken. En hier doet zich dan een probleem voor want een spoedige retrofitting van het materieelpark is kostbaar. Wel is het duidelijk dat je de richting van stil materieel op moet. Stillere bovenbouw en het bijvoorbeeld specifiek slijpen is voor specifieke locaties zeker zinvol, maar voor het gehele net onbetaalbaar.
Introductie zal gepaard moeten gaan met eenduidige emissie eisen voor het materieel met daaraan gekoppeld een eenduidige meetstandaard. En om het te laten slagen zal dit op Europese schaal moeten gebeuren. Hier zal dus de komende jaren primair het accent op komen te liggen. En daarna moeten de middelen er zijn om ook te kunnen handhaven. Behoudens een signalering dat dit noodzakelijk is werd daar nog niet concreet op ingegaan.
Bij de postersessies viel een poster van Per Brüel op over het al dan niet correct zijn van toepassing van de A-weging in de huidige adviespraktijk. Conclusie: een D-weging sluit voor een veel groter dynamisch bereik ( 50 - 100 dB) veel beter aan bij de hinderbeleving (en de luidheid volgens Zwicker).
|
De prijsuitreiking van de Pilot Geluid trok naar schatting 75 personen, waarvan een groot deel niet-Internoise bezoekers. Uit de presentatie werd niet echt helder wat de technische ideeën achter de genomineerde inzendingen zijn. Meer over de prijsvraag stond al in het september nummer van Geluidnieuws (klik hier om dat te lezen).