Transfrigoroute pleit voor uitstel invoering "Piekgeluidenbesluit".

door onze redactie, 12 februari 2001

In december 2000 is in Geluidnieuws een artikel verschenen over de ontwikkeling van de fluistertrailer, waarmee piekgeluiden tijdens laden en lossen bij detailhandelzaken kunnen worden verminderd. Deze ontwikkeling heeft plaatsgevonden binnen het meerjarenprogramma "Piek". Dit programma is opgesteld in het kader van de AMVB Detailhandel en ambachtsbedrijven Milieubeheer. Binnenkort vindt in overleg tussen de betrokken ministeries een evaluatie plaats naar aanleiding van dit programma.

In een brief aan de minister van Verkeer en Waterstaat gaat Transfrigoroute Holland in op de ontwikkelingen. Geconstateerd wordt dat met een aantal nieuwe producten, waaronder de zogenaamde fluistertechniek, op termijn gedeeltelijk voldaan kan worden aan de gestelde pieknormen. Maar de organisatie zet ook vraagtekens bij de kosten, de invoeringsdatum en de technische mogelijkheden.

financiële stimulans

Het terugdringen van het lawaai dat de branche zelf veroorzaakt vindt Transfrigoroute een redelijke eis. Transfrigoroute Holland is daarom middels Koninklijk Nederlands Vervoer vertegenwoordigd in het Meerjarenprogramma Piek. Om werkelijk te zorgen voor een verantwoorde invoering van maatregelen op dit vlak zal de overheid naar de mening van Transfrigoroute een financiële stimulans moeten geven voor de aanschaf van fluistermaterieel. Zij pleiten hiertoe voor stimuleringsregeling. 

De extra kosten van een fluistertrailer (citytrailer) uitgaande van een seriematige productie bedragen ƒ 15.000,= en de slaagkansen van retrofit op bestaande trailers zijn volgens Transfrigoroute nog niet voldoende bekend. Het achterwege laten van een stimuleringsregeling zou dan ook leiden tot een onverantwoorde kapitaalvernietiging in een branche die toch al geconfronteerd wordt met bijzonder lage rendementen. 

uitstel

Transfrigoroute pleit voorts voor uitstel van de totale invoering van de AMVB Piekgeluiden met drie tot vijf jaar. Volgens de huidige planning wordt vanaf 1 december 2001 tussen 19.00 en 23.00 uur het maximale piekniveau op 65 dB(N) en tussen 23.00 en 07.00 uur op 60 dB(A) gelegd. Transfrigoroute erkent dat bij de inwerking treden van de AMVB op 1 december 1998 bekend was dat de betreffende ontheffing voor wat betreft het maximale piekniveau per 1 december 2001 zou komen te vervallen en de bedrijfstak dus tijd zou hebben gehad om daar op in te spelen. De organisatie constateert dat op het moment van invoering van de AMVB de stand van de techniek nog niet zodanig was dat er seriematig voertuigen konden worden opgeleverd welke voldeden aan de in de AMVB gestelde eisen. Volgens Transfrigoroute is dit op dit moment ook nog maar zeer ten dele het geval. Op dit moment is immers alleen nog maar een prototype van de fluistertruck en de fluistertrailer ontwikkeld.

onmogelijk

Bij het aangedreven materieel boven de 3,5 ton bleken bovendien de haalbare reducties onvoldoende te zijn. Met het huidige vervoermaterieel, zeker in het koel- en vriesvervoer (onder andere koelaggregaat), valt in ieder geval absoluut niet te voldoen aan deze voorwaarden, aldus Transfrigoroute in hun brief. Dit betekent dan ook dat bij serieuze handhaving van de nieuwe grenswaarden de levensmiddelenbevoorrading van onder andere supermarkten in de binnensteden onmogelijk wordt.

openingstijden

Terwijl de consument ruimere openingstijden en continue belevering vraagt, worden de overheidsregels aangescherpt. Lagere overheden leggen venstertijden en voertuigeisen op, de nationale overheid heeft het Piekgeluidenbesluit uitgevaardigd. Soms kan regelgeving inwerken tegen andere regelgeving en andere eisen. Niemand wil immers dat vrachtauto’s die vroeger in de daluren reden en ’s ochtends, ’s avonds of ’s nachts hun klanten bevoorraden nu in de spits gaan staan, aldus Transfrigoroute.

Transfrigoroute hoopt dat de minister passende maatregelen zal nemen, zodat het draagvlak voor de invoering van geluidsreducerende maatregelen gewaarborgd blijft.

Bron: Brief van J.G.M. de Rijk-Heeren, Voorzitter Transfrigoroute Holland aan de minister van Verkeer & Waterstaat, mw. Netelenbos, 24 januari 2001

home...