Aangescherpte milieuvergunning voor luchthaven Zaventem

Persmededeling van het kabinet van Minister Vera Dua, Vlaams Minister van Leefmilieu en Landbouw, 2 oktober 2000

Vlaams minister van leefmilieu en landbouw Vera Dua heeft een milieuvergunning voor vijf jaar afgeleverd aan BIAC, de exploitant van de luchthaven van Zaventem. Deze vergunning werd afgeleverd in beroep, nadat een 30-tal actiegroepen tegen het nachtlawaai alsook omwonenden beroep hadden aangetekend tegen de vergunning die door het provinciebestuur van Vlaams-Brabant was afgeleverd.

Sinds 1999 zijn luchthavens volgens VLAREM ingedeeld als hinderlijke inrichtingen. Hierdoor diende de exploitant voor 1 november 1999 een milieuvergunning aan te vragen bij de Bestendige Deputatie. Deze vergunning is geldig voor een termijn van 5 jaar.

Bij de afgeleverde milieuvergunning werd vooral aandacht besteed aan de beperking van het nachtlawaai gezien de internationaal erkende band tussen enerzijds slaapverstoring en anderzijds het aantal nachtvluchtbewegingen en de geluidspieken per vlucht.

Daarnaast sluit de vergunning die nu in beroep is afgeleverd door minister Dua, aan bij de principes van het federaal akkoord van 11 februari 2000 over de luchthaven van Zaventem, waar de prioriteit gaat naar een beperking van de geluidsoverlast tijdens nachtelijke uren, o.m. door een verbod op proefdraaien tijdens de nacht, en de afbouw van het geluidsquotum per seizoen (30 % vermindering tegen 2003).

Voor de zone, die buiten de contouren van het federaal akkoord valt, wordt - conform de bevoegdheid van de gewesten - een geluidsnorm voor de nacht per individuele overvlucht voorzien.

De afgeleverde milieuvergunning bevestigt langs één kant de beslissing van de Bestendige Deputatie, maar komt eveneens tegemoet aan een aantal ingediende bezwaren. De vergunning legt enkele bijkomende milieu-milderende maatregelen op. Het gaat in de eerste plaats om:

Oorspronkelijk was het de bedoeling om tegen september eveneens een voorstel voor te leggen inzake de invoering van immissienormen voor de nacht in de (volledige) omgeving van de luchthavens van Zaventem en Oostende. De Minister acht het aangewezen te wachten tot er voldoende duidelijkheid bestaat op federaal vlak, wat betreft de voortgang in de werkgroep "vliegprocedures" en de werkgroep "isolatie" binnen de LAeq-nacht 55 dB. Op basis van de resultaten op federaal vlak zullen er immissienormen ingeschreven worden in VLAREM.

De milieuvergunning voor de luchthaven van Zaventem betekent een verscherping van de milieuvoorwaarden, voorzien in de beslissing van de provincie Vlaams- Brabant, met respect voor het beslissingskader van de federale regering.

Minister Dua kiest voor een maximale vrijwaring van de nachtrust door het invoeren van een moratorium op het aantal vliegbewegingen en een gefaseerde aanpak van de geluidspieken buiten de 55 dB-zone, in afwachting van een verdere invulling van de afspraken op federaal vlak. De minister rekent erop dat via een open beleid inzake meetgegevens en een constructieve houding van alle direct betrokken partners een faire discussie kan gevoerd worden. Dit maakt de weg open voor een luchthaven die kan verder werken met oog en respect voor haar omgeving.

Bron: via Nieuwsbank

home...