Onderzoeksbericht NWO - 5 juni 2000
Onderzoekers van de TU Delft hebben een techniek ontwikkeld die scheuren in staal detecteert en hun diepte nauwkeuriger dan tot nog toe kan bepalen. Met de nieuwe techniek kunnen inspecteurs het staal vanaf een meter afstand nog bestuderen.
Zwaar verkeer, beukende golven en snijdende wind kunnen haarscheuren
veroorzaken in bruggen en booreilanden. Deze zogenaamde vermoeiingsscheuren kunnen groeien en uiteindelijk tot rampen leiden. Grote stalen constructies worden daarom regelmatig geïnspecteerd.
Inspecties waren tot nu toe niet mogelijk bij moeilijk bereikbare plaatsen. Met
de nieuwe methode is dit wel mogelijk, want deze werkt tot een afstand van een meter. De techniek maakt gebruik van
ultrasone geluidsgolven. Een geluidsbron zendt geluid uit en een ontvanger vangt de teruggekaatste golven
op. De tijd die het voor een golf kost om terug te kaatsen is bij een scheur anders dan bij een gedeelte waar zich geen scheur bevindt. De teruggekaatste golven dragen de gewenste informatie over de ligging en vorm van de scheur met zich mee. Er
zijn tests uitgevoerd op een staalplaat en op twee aan elkaar gelaste staalplaten.
De onderzoeken toonden aan dat meerdere scheuren tegelijk
waargenomen kunnen worden. Meerdere metingen achter elkaar leverden informatie over de diepte van de defecten.
De ontwikkelde inspectietechniek is gebaseerd op het relatief simpele bepalen van de aankomsttijden van de gereflecteerde golven. Daardoor kan de rekentijd kort zijn en
kan de techniek aangepast worden aan verschillende soorten plaatverbindingen. Een bijkomend voordeel is dat slechts een beperkt aantal metingen nodig is en dat levert weer tijdwinst en kostenbesparingen. Er wordt nog gewerkt aan een verdere verfijning van de
techniek, onder meer door de informatie over de amplitude van het teruggekaatste
geluid te gebruiken.
Ingekort. Bron: via Nieuwsbank.