Rotterdam overweegt drijvende elektriciteitscentrale voor cruiseschepen |
Gemeente Rotterdam, 17 februari 2017
Omwonenden van de Cruise Terminal op de Wilhelminapier klagen er al langer over: de enorme geluids- en stankoverlast die wordt veroorzaakt door dieselgeneratoren op de aangemeerde schepen. Veel cruiseschepen gebruiken zo’n generator om stroom op te wekken. Raadsleden van meerdere partijen klopten daarom aan bij de gemeente met de vraag of er mogelijkheden zijn om de uitstoot van de schepen te verminderen. Walstroom Een van de mogelijk oplossingen is het aanbieden van walstroom. Schepen worden daarmee vanaf de kade van elektriciteit voorzien, zodat ze geen generator hoeven te laten draaien. Dit scheelt aanzienlijk in de stankoverlast en maakt bovendien minder geluid. Onderzoek van de gemeente wijst echter uit dat veel van de huidige cruiseschepen nog niet geschikt zijn om op zo'n stroomvoorziening te worden aangesloten. Daarom is het voor commerciële partijen op dit moment niet interessant om te investeren in deze oplossing. Ook de gemeente investeert op korte termijn waarschijnlijk niet in walstroom bij de Wilhelminakade, omdat nog wordt overwogen om de Cruise Terminal in zijn geheel te verplaatsen naar de Merwedehaven. Drijvende elektriciteitscentrale De gemeente overweegt nu om een drijvende elektriciteitscentrale (een zogenoemde LNG-barge) in te zetten. Dit is een schip dat wordt uitgerust met een installatie die vloeibaar aardgas (LNG) verbrandt voor energieopwekking. Bij deze verbranding komt, in tegenstelling tot diesel, geen zwavel vrij. Bovendien stoot deze installatie een stuk minder fijnstof, CO2 en stikstof uit. De opgewekte stroom kan met behulp van een kabel aan een cruiseschip worden geleverd. De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf onderzoeken momenteel al of zo'n drijvende stroomvoorziening kan worden ingezet in de Rotterdamse haven. |
footer |