Utrecht en Amsterdam willen milieuzone brommers en scooters |
redactie, december 2015
Utrecht: 'full electric' Op basis van het actieplan van GroenLinks en D66 in Utrecht wil het college op termijn alle vervuilende snor- en bromfietsen uit de stad weren. Daarover is een motie aangenomen, die het College verzoekt bij de eerstvolgende bespreking van de milieuzone naar aanleiding van de monitorgegevens in kaart te brengen of, hoe en wanneer brommers en scooters onder de reikwijdte van de milieuzone kunnen gaan vallen, om de luchtkwaliteit en gezondheid in Utrecht te verbeteren. Het college onderzoekt daarom het instellen van een 'full electric' milieuzone voor brom- en snorfietsen vanaf 2020. Er zijn verschillende redenen om de horizon op 2020 te zetten. De verwachting is dat elektrische snor- en bromfietsen de komende tijd gaandeweg beter en betaalbaarder worden. Een milieuzone per 2020 geeft de markt voor elektrische brom- en snorfietsen daar bovenop een impuls en geeft berijders op tijd duidelijkheid. Daarnaast zet de gemeente Utrecht in op strenge handhaving van o.a. de maximum snelheden.
Amsterdam: inruilsubsidie De Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho heeft op 15 december in EenVandaag bekend gemaakt met maatregelen te komen. De grens van de milieuzone wordt de ringweg A10, en geldt vanaf 2018. Dat betekent dat ook wijken als de Watergraafsmeer en Amsterdam-Zuid straks verboden terrein zijn voor oude scooters. Choho denkt nog na over subsidies voor mensen die overwegen om hun oude scooter te vervangen door een elektrische. Het is onderdeel van een groter plan, waarin ook het openbaar vervoer in Amsterdam uitstootvrij wordt en elektische auto's gesubsidieerd worden. Paul de Waal van Bovag gaf in EenVandaag aan dat hij het niet eens is met de grens op 2011 en vind dat een grote groep bewoners wordt buitengesloten wanneer vervuilende scooters uit de stad worden geweerd.
Bronnen: Gemeente Utrecht (PDF), EenVandaag, NOS |
footer |