Amsterdam wil bierfiets verbieden in binnenstad

Gemeente Amsterdam, 16 december 2015

De bierfiets moet in Amsterdam worden geweerd in straten of gebieden waar de voertuigen en hun bestuurders onevenredige hinder en overlast veroorzaken. Dat heeft het Amsterdamse college van B en W besloten. Met het voorstel wil het college overlast voor bewoners en bezoekers van de stad aanpakken en de leefbaarheid verbeteren.

Als de raad instemt met de voorgestelde wijziging van de Algemene Plaatselijke verordening (APV) kan de burgemeester al in het tweede kwartaal van 2016 gebieden aanwijzen waar bierfietsen daadwerkelijk worden verboden. Het gebied waar de bierfiets in de toekomst dan niet meer mag komen zal waarschijnlijk (het grootste deel van) de binnenstad beslaan, eventueel aangevuld met andere delen van de stad waar overlast bestaat of kan ontstaan zoals het Museumplein of het Vondelpark. Indien de overlast zich verplaatst, kan het aangewezen gebied worden uitgebreid.

Het voorstel voor een verbod op bierfietsen in grote delen van de stad is het sluitstuk van een al langer lopende discussie over de overlast die de groepsfietsen veroorzaken. Omwonenden en bezoekers klaagden al langer over de hinder die de fietsen veroorzaakten in het verkeer en over de overlast van de vaak beschonken berijders.

Tweesporenbeleid

Begin 2014 besloten burgemeester Van der Laan en stadsdeelvoorzitter Oranje van Centrum tot een tweesporenbeleid voor de bierfiets. Daarbij werd ingezet op het aanpakken van overlast door de exploitanten zelf. In overleg met de gemeente namen zij maatregelen door hun chauffeurs te trainen, ritten te verkorten, routes aan te passen en versterkte muziek af te schaffen. Maar tegelijkertijd startte de gemeente ook een onderzoek naar de juridische haalbaarheid van een verbod op de bierfiets, zodat bij tegenvallende resultaten en aanhoudende hinder en overlast een verbod zou kunnen worden ingevoerd.

Overlast

Uit een evaluatie van de effecten van de maatregelen is gebleken dat de overlast van de bierfiets het afgelopen jaar is afgenomen. Het aantal meldingen daalde van 52 tussen mei en september 2014 naar 19 in dezelfde periode dit jaar. Er waren vooral minder meldingen van geluidsoverlast, omdat de versterkte muziek was afgeschaft, en er waren minder klachten uit straten in het grachtengordelgebied omdat die uit de route zijn geschrapt. Uit observaties door toezichthouders van 44 ritten bleek echter ook dat zich bij meer dan de helft daarvan toch hinder en overlast voordeden. Het ging dan met name om baldadigheid (vooral geschreeuw), verkeersopstoppingen of het consumeren van alcohol waar dat niet is toegestaan.

Onvoldoende effect

Uit de evaluatie concludeert het college dat de maatregelen van de exploitanten effect hebben gehad, maar nog niet voldoende. Dit is niet zozeer te wijten aan de inzet van de exploitanten. De overlast is het gevolg van het fenomeen van de bierfiets, dat overlastgevend gedrag in de hand werkt. Omdat het niet waarschijnlijk is dat deze overlast volledig kan worden bestreden en dit een onevenredig beslag zou leggen op de handhavingscapaciteit, wordt nu een verbod in grote delen van de stad voorgesteld. Daarmee wil het college duidelijk maken dat het de vele signalen van bewoners, bezoekers en de gemeenteraad over de negatieve effecten van de bierfiets serieus neemt.

Uit onderzoek is gebleken dat het juridisch mogelijk is om de bierfiets in de APV te verbieden. Het college stelt daarom voor om een bepaling in de APV op te nemen die de burgemeester de mogelijkheid geeft gebieden aan te wijzen waar de bierfiets niet mag komen. De burgemeester zal voor het aanwijzen van de gebieden nagaan of door de aanwezigheid van de bierfiets onevenredige hinder of overlast ontstaat. Dit kan verkeershinder zijn, maar bijvoorbeeld ook geluidsoverlast. Het voorstel ligt tot 27 januari ter inspraak en wordt op 17 maart besproken in de raadscommissie Algemene Zaken.

Inspraak

De concept raadsvoordracht is vrijgegeven voor inspraak tot en met 27 januari 2016.

 

Bron: Gemeente Amsterdam