Aanpassing GPP's en maatregelen bij ombouw Hoekse Lijn |
redactie, oktober 2015 De Hoekse Lijn In opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag wordt tussen Schiedam en Hoek van Holland een nieuwe metroverbinding geraliseerd. Het project wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam in samenwerking met het rijk, de RET, regiogemeenten en Prorail. In het project wordt de metrolijn bij Schiedam aangesloten op het bestaande spoor tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Daarnaast vinden verschillende aanpassingen aan het spoor plaats om deze geschikt te maken voor RET metromaterieel. Bijzonder aan het project is de overdracht van een rijksspoorweg naar een regionale spoorweg binnen het kader van de Wet milieubeheer. De planning is dat eind 2017 de eerste metro's over het spoor zullen rijden. Vaststellen geluidproductieplafonds Doordat er nieuw materieel op het spoor gaat rijden zal de akoestische situatie wijzigen. Om overschreidingen van de voorkeurswaarde op woningniveau te voorkomen worden verschillende maatregelen aan en langs het spoor genomen. Op delen van het spoor zullen de bestaande houten dwarsligger worden vervangen door betonnen dwarsliggers. Daarnaast worden er plaatselijk langs het spoor geluidschermen geplaatst. Voor de gehele lijn zijn nieuwe GPP's aangevraagd. Het ontwerpbesluit voor het wijzigen van de geluidproductieplafonds ligt momenteel ter inzage. Op het congres Geluid, Trillingen en Luchkwaliteit zal door de heer Theo Benjert van de gemeente Rotterdam een presentatie worden gegeven over de overdracht van GPP's voor de Hoekse Lijn. Schiedam neemt aanvullende maatregelen In samenwerking met het projectbureau Hoekse Lijn laat de Gemeente Schiedam bij de ombouw van het spoor aanvullende maatregelen nemen. Er worden op 2 plaatsen langs het spoor extra schermen geplaats. Ook wordt een eerder voorzien geluidscherm doorgetrokken. De kosten van de extra schermen worden door de gemeente zelf gefinancierd.
Bron: Schiedam24 |
footer |