Raildempers en aanpak trillingshinder spoor Gemeente Goes

ProRail, 2 oktober 2015

In de gemeente Goes zijn 7100 raildempers over een lengte van 1400 meter teruggeplaatst. De raildempers waren tijdelijk verwijderd om het spoor te kunnen vernieuwen.

Raildempers

Een raildemper is een soort rubberen blok die direct op de spoorstaaf wordt gemonteerd. Ze dempen het geluid van voorbijkomende treinen met circa 3 dB en zorgen zo voor minder spoorlawaai. Het is één van de maatregelen die ProRail neemt als onderdeel van het geluidsaneringsprogramma 'Zeeuwse lijn' dat wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In dat kader zijn ook de houten dwarsliggers inmiddels vervangen door betonnen exemplaren.

Geluidschermen

Behalve raildempers komen er ook geluidsschermen in Goes. Een ingenieursbureau werkt in opdracht van ProRail op dit moment aan het ontwerp. Als alles verloopt volgens plan worden de schermen geplaatst in 2017. Daar waar de schermen niet afdoende zijn, wordt gevelisolatie toegepast. De raildempers, schermen en gevelisolatie moeten er voor zorgen dat alle inwoners van Goes straks voldoende beschermd zijn tegen het geluid van voorbijkomende treinen.

Aanpak trillingshinder

Naast geluid geven bewoners van Goes ook aan last te hebben van trillingen. In tegenstelling tot geluid ontbreekt het voor trillingen aan landelijke wet- en regelgeving. Daarom kan en mag ProRail als spoorbeheerder hier geen maatregelen tegen nemen. Dit is een landelijk probleem dat de aandacht heeft van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Tweede Kamer. Zij onderzoeken of het mogelijk is om net als voor geluid ook voor trillingen adequate wet- en regelgeving op te stellen. Maar de gemeente Goes wil daar in het belang van haar inwoners niet op wachten. Daarom heeft Goes TNO om advies gevraagd en gaat ProRail voor rekening en risico van de gemeente een kruiswissel verplaatsen om de trillingen te verminderen.

 

Bron: ProRail