Eerste 44-tons elektrische vrachtwagen gaat rijden in stad Groningen |
Boonstra Transport, oktober 2015
Wereldwijd voorop Het gaat om een Ginaf DuraTruck trekker. Deze wordt gebouwd op basis van een Mercedes Benz Antos 1824 LS. Boonstra Transport BV loopt met deze nieuwe trekker wereldwijd voorop: niet eerder werd een trekker met een 8 Tons vooras, een 11,5 Tons trekas en een maximaal terreingewicht van 44 ton geproduceerd. Green Deal De trekker zal worden ingezet in de binnenstad van Groningen. Dit is niet alleen goed nieuws voor Boonstra. Ook de gemeente Groningen is verheugd met deze duurzame manier van bevoorrading in de stad. Inzet van dit voertuig past bij de ambities van de stad, vastgelegd in het Green Deal-akkoord: de afspraken om concrete stappen te zetten om vrachtvervoer duurzamer te maken door uitstoot van roet, fijn stof, CO2 en lawaai te verminderen. Actieradius De actieradius (range) van het voertuig is 60 km op een volle lading. Dit is ruim voldoende voor de door Boonstra geplande inzet van de DuraTruck. De presentatie van dit voertuig wordt verwacht in maart 2016. In het realiseren van dit voertuig is Boonstra ondersteund door een aantal key leveranciers, te weten; DLL, Michelin, BP (Slump Oil), Art Systems en TVM. Ginaf en Boonstra zijn al langere tijd bezig met de ontwikkeling van dit voertuig. De definitieve bekrachtiging werd deze week beklonken op de bedrijfswagen RAI te Amsterdam. Hier kocht Boonstra naast de Ginaf DuraTruck ook nog 15 stuks euro 6 voertuigen van het merk Scania. Deze voertuigen worden in Zwolle gebouwd en zullen in het eerste kwartaal van 2016 geleverd worden. Met deze aanschaf is het wagenpark van Boonstra (totaal 95 trucks en 150 medewerkers) voor 50% voorzien van de milieuvriendelijke euro 6 motoren.
Bron: Boonstra Transport, |
footer |