A13/A16 mogelijk zonder extra geluid - bewoners twijfelen

Redactie, april 2015

Technisch is het mogelijk de nieuwe rijksweg A13/A16 aan te leggen zonder toename van geluidhinder voor de omgeving, het zogenoemde 'saldo nul' met betrekking tot geluid. Dit blijkt uit het onderzoek dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hiernaar heeft laten doen en dat op 8 april is verschenen. De MRDH heeft samen met de gemeenten Rotterdam en Lansingerland, met de provincie Zuid-Holland en met Rijkswaterstaat een pakket maatregelen samengesteld en laten onderzoeken waarmee de weg zonder extra geluidbelasting kan worden aangelegd. De komende weken zullen de betrokken bestuurders het pakket geluidmaatregelen afwegen tegen andere aspecten, zoals de kosten en de invloed van geluidschermen op het landschap en de zichtlijnen.

Bewoners moeten het allemaal nog maar zien. In februari beweerde Rijkswaterstaat immers nog dat de autoroute wél voor nieuwe herrie zou zorgen. Om het geluid toch voldoende te verminderen is een bedrag van 27,7 miljoen euro nodig, zo schrijft het AD. Onder meer is dit geld om in te zetten voor geluidsschermen, geluidswallen en stiller asfalt. Die schermen zouden wel eens negen meter hoog kunnen worden.

Volgens Paul Scheublin, ingewijde in het al jaren slepende A13/16-dossier, is er helemaal geen onderzoek gedaan naar andere betwiste delen van het tracé. "Zoals de passage door het Terbregse Veld waar een glazen overkapping van de weg zou moeten komen. Of neem de Bloemenbuurt in Ommoord, daar hebben ze nu al te maken met 60 dB(A). Dat is 10 dB(A) geluid te veel." Ook voor de kruising met de Van Hogendorpweg (N471) en de Ankie Verbeek-Ohrlaan, de toegang tot het bedrijventerrein Schiebroek en de veelbesproken landtunnel door het Lage Bergse Bos moeten betere oplossingen komen, stelt Scheublin.

 

Bronnen: Metropoolregio Rotterdam Den Haag, AD