Trolleybussen met batterij in de maak |
Redactie, december 2014 Het bedrijf EL-KW B.V. gaat in Arnhem een trolleybus van 18 meter bouwen, die in zowel aan de draad als bovenleidingloos kan rijden ('trolley 2.0'), zo schrijft VerkeersWereld. Dat is een unicum in Europa. De trolleybus moet zowel met bovenleiding als met batterijen zonder bovenleiding gaan rijden. De ontwikkelingskosten voor het project van ruim 3 miljoen euro worden deels door het bedrijfsleven en deels door de gemeente Arnhem en Breng (Hermes/Connexxion) opgebracht. Ook de nog tot 1 januari 2015 bestaande Stadsregio Arnhem Nijmegen steunt het project. Twee Arnhemse gelede trolleybussen zullen gebruikt worden voor de ontwikkeling van het prototype, dat naar verwachting eind 2015 zal kunnen rijden. ![]() Kansen en interesse uit andere steden De batterij biedt kansen om stil en schoon openbaar vervoer aan te bieden op locaties die met de huidige bovenleiding in Arnhem onbreikbaar zijn. "De nu gemaakte afspraken bieden grote kansen", stelt ook wethouder Mobiliteit Alex Mink in VerkeersWereld. "De ontwikkeling maakt het mogelijk om een trolleyroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt, of kan een extra lus door een wijk of naar een bestemming worden toegevoegd. Daarnaast hoeft er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht te worden. Het is niet zo verbazingwekkend dat andere steden, waaronder Amsterdam, maar zeker ook veel steden en vervoersbedrijven in Europa, grote interesse tonen. Arnhem maakt haar faam als trolley- en elektriciteitsstad waar. Het zal in de toekomst extra werkgelegenheid opleveren EL-KW zal de trolleybus 2.0 in Arnhem produceren."
Bron: VerkeersWereld, Wikipedia |
footer |