Minder geluidsoverlast door vervroegen nachtprocedures op Schiphol GroenLinks pleit voor zelfde aanpak Rotterdam |
redactie, juli 2015 De nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures voor vliegtuigen op Schiphol kunnen definitief een half uur vroeger op de avond (vanaf 22:30) worden toegepast. De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten het experiment dat in 2013 is gestart voort te zetten door het Luchthavenverkeerbesluit te wijzigen. Uit het experiment blijkt dat het vervroegen van het nachtregime zorgt voor minder hinder voor omwonenden terwijl op Schiphol in de avond evenveel vluchten kunnen blijven starten en landen. Op Schiphol wordt vliegverkeer in de nacht (tussen 23.00 en 6.00 uur) op een andere manier van en naar de luchthaven geleid dan overdag. De luchtverkeersleiding kan sinds de start van het experiment in 2013 al een half uur vroeger, vanaf 22.30 uur, gebruik maken van deze nachtprocedures. Dit gebeurt als het actuele verkeersaanbod en andere operationele omstandigheden dat toelaten. Er worden vaste routes toegepast, vliegtuigen naderen de luchthaven in dat geval op grotere hoogte en waar mogelijk via glijvluchtlandingen (CDA’s). Doordat de motoren hierbij minder vermogen hoeven te leveren en de vliegtuigen hoger vliegen zorgt dit voor minder geluid in de omgeving van de luchthaven. Uit een evaluatie blijkt dat deze maatregel, bij het verkeersvolume van gebruiksjaar 2015, leidt tot een afname van 700 ernstig gehinderden. Op basis van de evaluatie heeft de Omgevingsraad Schiphol met daarin omwonenden, de luchtvaartsector en (regionale) overheden staatssecretaris Mansveld geadviseerd de maatregel definitief in te voeren. Het toepassen van de nachtprocedures tussen 6.00-6.45 uur was in 2012 al mogelijk gemaakt. De groei van het vliegverkeer op Schiphol gaat gepaard met maatregelen om de geluidshinder in de omgeving van de luchthaven te beperken. Deze afspraken zijn in 2008 gemaakt aan de Alderstafel door de luchtvaartsector, omwonenden en overheden. Zo is tot en met 2020 een maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar op Schiphol afgesproken. Daar tegenover staat een pakket aan hinderbeperkende maatregelen waar het vervroegen van de nachtprocedures een voorbeeld van is. Voor het definitief vastleggen van het vervroegen van het nachtregime is het nodig het Luchthavenverkeerbesluit te wijzigen. Conform de Wet luchtvaart zal deze aanpassing in september 2015 een zienswijzeprocedure doorlopen en voor behandeling worden aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Verzoek om uitbreiding naar Rotterdam The Hague Airport GroenLinks wil dat de proef per direct wordt ingevoerd voor het vliegveld bij Rotterdam, schrijft het AD. Het voorstel van GroenLinks kan positieve gevolgen hebben voor de inwoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam-Schiebroek, Zoetermeer, Pijnacker en Delfgauw. Door het veranderen van de aanvliegroutes van Rotterdam The Hague Airport krijgen met name deze bewoners te maken met extra vliegtuigen over hun woning. In dat geval zou het goed uitkomen dat er minder in de nacht mag worden gevlogen vanaf het vliegveld van Rotterdam. Volgens de Statenfractie van GroenLinks is er nog een belangrijke reden voor het aan banden leggen van de nachtvluchten in de regio van het Rotterdamse vliegveld. Volgens de partij zijn de woningen waar de vliegtuigen laag overheen komen niet extra geïsoleerd, zoals rondom Schiphol vaak wel het geval is.
Bronnen: Rijksoverheid, BTV Rotterdam Airport / AD |
footer |