Uitslagen recente polls Tros Radar over stiltecoupé en gehoorbescherming |
Tros Radar, 18 juni 2015 Het consumentenprogramma Tros Radar publiceerde recentelijk de resultaten van twee polls van hun opiniepanel over geluid. Op 23 juni ging het over de stiltecoupé in de trein, en op 2 juli over het dragen van gehoorbescherming. Meerderheid blij met stiltecoupé
Op de vraag of iedere trein met een stiltecoupé moet zijn uitgerust, antwoord twee derde van de 886 pollrespondenten bevestigend. 15 procent vindt dit niet nodig, 19 procent maakt het niet uit. Geen gepraat, geen muziek In een stiltezone, zoals de officiële benaming van de NS luidt, mag niet worden gepraat. Ook luisteren naar harde muziek - al dan niet via oordopjes - wordt hier als ongewenst ervaren. De zones zijn in 2003 ingevoerd, volgens NS op verzoek van klanten. De stiltezones zijn herkenbaar aan de aanduidingen op de ramen en de icoontjes 'stilte' en 'verboden te bellen' boven de deuren in de trein. In de dubbeldeks intercity's bevinden de stiltezones zich alleen bovenin. In sprinters moet de stiltecoupé gemist worden. 1/3 van de respondenten draagt nooit gehoorbescherming bij hard geluid
In de zomer ga je naar festivalletjes. Of je gaat klussen aan je huis of in de tuin. Allemaal situaties waarbij je oren bloot kunnen worden gesteld aan flinke doses geluid. Zelfs als je lawaai mijdt, dan zijn er situaties te bedenken waarin je er niet aan ontkomt. Om je gehoor te beschermen, is het wijs om bijvoorbeeld oordoppen te gebruiken. Dat doet lang niet iedereen, blijkt uit een poll onder Radar Testpanel-leden. Nooit bescherming 15 procent van het panel zegt in luide situaties altijd gehoorbescherming te dragen. 29 procent doet dit niet altijd, maar meestal wel. 13 procent beschermt de oren vaker niet dan wel. De grootste groep, 31 procent, gaat voor de antwoordoptie 'nooit, al zou het verstandig zijn'. Nog eens 3 procent geeft aan ook geen gehoorbescherming te gebruiken, maar dan omdat deze groep dit onzin vindt. Testpanel Aanmelden voor het Tros Radar panel kan via deze intake-enquete aan.
Bronnen: Tros Radar (1), (2) |
footer |