Raad van State: MER actualiseren voor besluit bij nieuwere modellen toegestaan |
Commissie MER, 10 juli 2015 Naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling Bestuursrecht van de Raad van State over het TB A1/A27, kan het volgende geconcludeerd worden over rekenmodellen die gebruikt worden voor een MER-onderzoek: Conclusies voor de m.e.r. praktijk
Casus Op 4 september 2014 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu het tracébesluit 'A27/A1 Aansluiting Utrecht Noord-Knooppunt Eemnes- Aansluiting Bunschoten-Spakenburg' vastgesteld. Het tracé-besluit voorziet in:
Appellant voert aan dat in het akoestisch onderzoek is uitgegaan van hogere te verwachten aantallen voertuigen in 2015 dan de aantallen genoemd in het MER bij luchtkwaliteit. Zij voegen hieraan toe dat verkeersintensiteiten door de jaren heen steeds veranderen. Zij hebben daardoor geen vertrouwen meer in de door de minister berekende cijfers. De minister licht toe dat het akoestisch onderzoek gebaseerd is op het Nieuw Regionaal Model (hierna: NRM) uit 2013. Voor het MER is een oudere versie van dit model gebruikt. Daarnaast gaat het akoestisch onderzoek uit 2015 uit van recentere peiljaren dan de modellen in het MER. Appellant voert verder aan dat door wijziging van de aansluiting in Bilthoven meer files zullen ontstaan. Daar is ten onrechte geen rekening mee gehouden in het MER bij het thema luchtkwaliteit. Overwegingen van de bestuursrechter De Afdeling overweegt, onder verwijzing naar haar uitspraak van 3 december 2008, zaaknr. 200703693/1, dat het gebruik van modellen is toegestaan, tenzij de uitkomsten te veel afwijken van de te verwachten werkelijkheid. Dat in het akoestisch onderzoek gebruik is gemaakt van een nieuwere versie van het NRM betekent niet automatisch dat de verkeersintensiteiten in het MER zijn onderschat. De Afdeling overweegt dat in de 'Notitie actualisatie MER' van april 2014 het verkeersonderzoek met een geactualiseerde versie van het verkeersmodel heeft plaatsgevonden. Uit deze notitie blijkt dat de effecten op de luchtkwaliteit vergelijkbaar zijn met het eerdere onderzoek. Ook nu liggen er geen woningen of andere gevoelige bestemmingen binnen overschrijdingsgebieden. Appellanten hebben de conclusies van de 'Notitie actualisatie MER' niet bestreden. Uitspraak De Afdeling verklaart de beroepen over MER ongegrond, maar draagt de minister op het besluit te herstellen vanwege andere beroepsgronden. Documentatie
Bron: Commissie MER |
footer |