Gemeenten leven Richtlijnen fietsinfrastructuur slecht na |
Redactie, oktober 2014
Geluidhinder van verkeer in de stad wordt vaak verholpen met stil asfalt. Maar als mensen ervoor kiezen om de auto voor ritjes in de stad te laten staan en de fiets te pakken, dan is dat een nog directere vorm van bronbeleid. Het fietsen moet dan wel comfortabel kunnen gebeuren. Daarvoor heeft het CROW de Ontwerpwijzer Fietsverkeer beschikbaar gesteld. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat deze ontwerpwijzer slecht wordt nageleefd.
Bovenstaande bevindingen sluiten aan bij eerder onderzoek naar het gebruik van richtlijnen in de bestuurskunde en de criminologie. Om de toepassing van de Ontwerpwijzer verder te bevorderen is het aan te bevelen de Ontwerpwijzer beter doorzoekbaar te maken, de publicatie ook bij de gemeentelijke afdeling Beheer onder de aandacht te brengen, en de effectiviteit te bepalen van alternatieve maatregelen die minder geld en ruimte kosten, zoals verleggen van fietsroutes en parkeeroplossingen. Actualisatie
Bronnen: SWOV, CROW. Het volledige rapport kunt u hier downloaden. Daarnaast zijn er in de Metro en in Cobouw ook artikelen over verschenen. |
footer |