Zorg om maximum snelheid A4 Midden-Delfland Stichting Batavier, 30 april 2014 Onlangs heeft minister Schultz van Haegen de verhoging van de maximum snelheid op de A13 bij Rotterdam en de A10 bij Amsterdam weer teruggedraaid. Volgens de Batavier (Stichting Bewaking Afspraken Tracébesluit/Bestuursovereenkomst A4 Delft-Schiedam) zou zij er goed aan doen om ook haar voornemen voor het verhogen van maximum snelheid op de A4 Midden Delfland nu te laten varen. Bij de aanleg van deze weg wordt namelijk uitgegaan van de afgesproken snelheid van 100 km per uur, maar de minister heeft al kenbaar gemaakt dit na opening van de weg te willen verhogen naar 130 km per uur. Groenste snelweg In het besluit om de A4 door Midden-Delfland aan te leggen, is uitgegaan van een maximum snelheid van 100 km per uur op deze weg. Alle maatregelen die worden genomen om de overlast van de weg op de omgeving zo klein mogelijk te maken, zijn dan ook gebaseerd op die snelheid. Dit leidde ertoe dat toenmalig minister Eurlings bij het nemen van het besluit tot aanleg van de weg sprak over 'de groenste snelweg ter wereld'. Minister Schultz heeft echter al aangekondigd om na opening van de weg de maximum snelheid te willen verhogen waardoor de negatieve effecten op de omgeving groter zullen zijn, dit geldt onder andere voor het stiltegebied Midden-Delfland. Gemaakte afspraken De afspraken over de inpassing van de A4 zijn gemaakt tussen overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. De Batavier hecht veel waarde aan het nakomen van deze afspraken en volgt dit dan ook nauwlettend. Wij zijn van mening dat minister Schultz het niet kan maken om de gezamenlijk gemaakte afspraken nog voordat er ook nog maar één auto over de weg gereden heeft eenzijdig aan te passen. De Batavier staat er dan ook op dat de minister na het terugdraaien van de snelheidsverhogingen op de A13 en de A10 ook haar plannen om op de A4 harder te rijden los zal laten. Bron: Stichting Batavier (PDF) |
footer |