Infradagen 2014: Opvallend veel aandacht voor geluid
Jan Hooghwerff, 25 juni 2014
Midden in de bossen van Ermelo vond de happening CROW
Infradagen 2014 plaats: Hotel Heerlickheijd van Ermelo. Circa 250
bezoekers waren twee dagen in gesprek over alles wat met
infrastructuur te maken heeft. Wat opviel was de grote
belangstelling voor het thema geluid. Circa 75 deelnemers kozen
voor één of twee deelsessies over geluid. Vanwaar die aandacht en
wat was er te halen?
De geluidsessies leverden veel nieuwe inzichten op. Denk aan de
nieuwe ontwikkeling van stille SMA-wegdekken. Op het vlak van
(minder) stille maar duurzame wegdektypen is er nog onvoldoende te
kiezen. Tweelaags ZOAB varianten kunnen ook geschikt zijn voor
stedelijke rondwegen en provinciale wegen. Regel ook budget voor
extra onderhoud bij stille wegdekken. Ook in tijden van
bezuinigingen zijn er daarvoor goede voorbeelden bij gemeenten en
provincies. De sessie over innovaties liet zien dat er breed
behoefte is aan innovatie, zowel voor beperkte geluidproductie (en
lange levensduur) als voor 10dB-producten. En er gebeurt van
alles, zonder dat er grote innovatieprojecten en -budgetten zijn
vanuit bijvoorbeeld de overheid. Blijkbaar kan dat ook!
Wat verklaart het succes van deze sessies? Het netwerk voor dit
thema was aanwezig: een grote groep van betrokkenen en
deskundigen: wegbeheerders, onderzoekers, aannemers,
wetenschappers, adviesbureaus. En er was wat te leren en te halen:
nieuws, inzichten en visie. De voorbereiding van de sessies was in
handen van Erik Rutten (provincie Zuid-Holland) en Jan Hooghwerff
(M+P), waarbij er samenwerking was met het platform SilentRoads,
een platform gericht op de uitwisseling van kennis en ervaring
rond stille wegen.
Geluid en beleid – wat valt er te kiezen?
Op het gebied van stille wegdekken is er van alles te koop en
er wijzigt ook van alles. Kennis en inzichten veranderen en de
wet- en regelgeving rond geluid is in de afgelopen jaren
ingrijpend veranderd. Sommige producten die we 10 jaar terug
gebruikten, zijn er niet meer, of zijn aangepast. Soms komt een
ontwikkeling weer terug. Hoe moet je daarmee omgaan als je ‘beleid
rond verhardingen’ opzet?
Een paar leerpunten uit de presentaties.
- Er zijn sterke aanwijzingen dat vrachtverkeer grote invloed
heeft op de akoestische veroudering. Analyse van meetdata heeft
een statistisch ‘harde’ correlatie opgeleverd. Deze inzichten
zijn van belang bij het maken van keuzes rond geluidbeleid. Zie
paper van Christiaan Tollenaar (M+P) en Leo Visser (provincie
Noord-Holland): Akoestische achteruitgang stille wegdekken
afhankelijk van verkeersintensiteit.
- Denk na over hoe je omgaat met het thema geluid en hinder
bij aanleg en onderhoud van wegen. Zie paper van Piet Sloven
(DCMR): Bouwen met minder overlast door lawaai van dat bouwen.
- Ronald van Loon pleitte voor meer aandacht voor wegdektypes
met minder geluidreductie, maar een langere levensduur en dus
lagere kosten. Het breed uitrollen van zulke wegdektypes
verlaagt (bij gelijke kosten) het aantal gehinderden veel
sterker, dan het aanpakken van alleen de hotspots. Dit levert
een grote vraag naar producten die daarvoor geschikt zijn:
Stille wegdekken: valt er genoeg te kiezen?
- Gert Brinkman (Gemeentewerken Rotterdam) hield een sterk
verhaal over de praktijk van het toepassen van stille wegdekken.
Hoe vertaal je nu praktisch de wensen en mogelijkheden in een
stedelijke situatie. Verrassend is dat in Rotterdam bij het
toepassen van stille wegdekken ook budget gereserveerd wordt
voor het (extra) onderhoud. Bij het maken van de keuze voor het
breder toepassen van stille wegdekken, moet je ook het technisch
en financieel beheer goed regelen. Dat is een goed voorbeeld:
Geluid in stedelijke omgeving, hoe praktisch vertaald naar de
weg.
- Peter van Hinthem (Heijmans Integrale Projecten) pleitte er
voor om bij de keuze voor stille wegdekken, vooral vanuit de
omgeving / gehinderden te denken. Is een dunne deklaag een goede
keuze, als je ook veel vrachtverkeer hebt? Of kun je dan beter
denken aan een (dunne) tweelaags ZOAB? De hinder in de omgeving
(en in de woningen) wordt voor een belangrijk deel bepaald door
de lagere frequenties van vrachtwagen: Hinder van geluid
vrachtverkeer: waarom en wat kun je er aan doen?
De geanimeerde discussies leverden de nodige nieuwe inzichten
op. Denk aan de nieuwe ontwikkeling van stille SMA-wegdekken. Op
het vlak van (minder) stille maar duurzame wegdektypen is er nog
onvoldoende te kiezen. Tweelaags ZOAB varianten kunnen ook
geschikt zijn voor stedelijke rondwegen en provinciale wegen.
Regel ook budget voor extra onderhoud bij stille wegdekken. Ook in
tijden van bezuinigingen zijn er daarvoor goede voorbeelden bij
gemeenten en provincies.
Geluid en innovaties – wat speelt er?
Er is al meer dan 20 jaar ervaring met stille wegdekken. In het
verleden zijn keuzes gemaakt voor bepaalde wegdektypen, maar waren
dat met de kennis van nu wel de juiste keuzes? En, … er is voor de
geluidsanering en de naleving van de normen in de nieuwe
geluidwetgeving schreeuwend behoefte aan nog stillere wegdekken.
Aan de andere kant, ook grote behoefte aan duurzame wegdektypen.
Wat was het nieuws tijdens deze sessie?
- Rudi Dekkers (InfraLinQ, KWS Infra) is bezig met een nieuwe
ontwikkeling: een wegdektype waarvan de geluidreductie gedurende
de levensduur weinig achteruitgaat. Welke nieuwe kansen zijn er
voor zulke duurzaam stille wegdekken? Hij beschrijft helder hoe
je de nieuwe wegdekcorrectiemethode (Ctijd) daarbij betrekt en
hoe je het vertaalt naar bestekseisen.
- Gerbert van Bochove (Heijmans) introduceert in zijn paper
het Self Healing Asfalt, de “match” tussen duurzaamheid en
geluidsreductie. Door op de kritische locaties het mengsel van
fijne staalvezels te voorzien, kan het wegdek daar ter plaatse
gedurende de levensduur “geheald” worden. Dit vindt plaats door
met een inductieapparaat over het wegdek rijden. Via de
staalvezels wordt een kort “warmteshot” in de deklaag gebracht,
waardoor alle haarscheurtjes in het asfaltmengsel dichtsmelten.
Het asfaltmengsel wordt hierdoor “gereset” en kan aan een nieuw
leven beginnen. Woensdag 2 juli is er een primeur: de eerste
keer dat het ‘inductieapparaat’ op een wegvak aan de slag gaat:
de A58 bij Vlissingen.
- Er is veel interesse voor het geoptimaliseerde SMA van de
provincie Gelderland. Harko Kersten (provincie Gelderland)
schetste de ontwikkelingen en het resultaat: SMA-NL 8G+,
Steenmastiekasfalt akoestisch geoptimaliseerd. Inmiddels is er
een formele Cwegdek voor dit product. De geluidreductie voor
lichte motorvoertuigen is 3 dB bij 80 km/h. Dat is minder dan de
provincie beoogde, maar dat komt ook doordat ze bewust gekozen
heeft voor een conservatieve inschatting van de achteruitgang
van de reductie tijdens de levensduur (Ctijd van DGD’s). Grote
kans dat over een aantal jaar de reductie naar boven bijgesteld
kan worden.
- Rien Huurman (BAM Wegen bv) gaf een kijkje in de keuken van
de ontwikkeling van een 10dB-wegdek. Hoe kom je tot een wegdek
dat 10dB reductie geeft? Veel R&D-afdelingen zijn met dat thema
bezig, o.a. door het project van Rijkswaterstaat: Ultra stille
wegdekken (USW). BAM wegen kiest daarbij een eigen spoor,
waarbij ze in samenwerking met M+P werken aan een
geoptimaliseerd tweelaags ZOAB, met een voor geluid verlaagde
mechanische impedantie. Een beetje meer ‘vering’ in de weg,
reduceert het geluid.
- Als laatste onderwerp, maar zeker een onderwerp waarbij
iedereen op het puntje van zijn/haar stoel zat, de Diffractor,
geluidafbuiger, geluidgoot: wat is het en… is het wat? Een
bewijs dat er ook andere innovatieve geluidmaatregelen rond de
weg mogelijk zijn. Ysbrand Wijnant (Universiteit Twente /
4Silence) schetste het proces om tot de huidige concepten te
komen en liet zien dat in een korte tijd er nu al concepten zijn
met 2 tot 4 dB geluidreductie, voor zowel personenauto’s als
voor vrachtwagens. Er zijn inmiddels op meerdere locaties
uitgebreide en nauwkeurige metingen uitgevoerd. Het concept kan
in combinatie met andere maatregelen gebruikt worden (zoals
stille wegdekken) en heeft geen last van ‘veroudering’.
De sessie liet zien dat er breed behoefte is aan innovatie,
zowel voor beperkte geluidproductie (en lange levensduur) als voor
10dB-producten. En er gebeurt van alles, zonder dat er grote
innovatieprojecten en -budgetten zijn vanuit bijvoorbeeld de
overheid. Blijkbaar kan dat ook!
Wat verklaart het succes van deze sessies? Het netwerk voor dit
thema was aanwezig: een grote groep van betrokkenen en
deskundigen: wegbeheerders, onderzoekers, aannemers,
wetenschappers, adviesbureaus. En er was wat te leren en te halen:
nieuws, inzichten, visie.
De voorbereiding van de sessies was in handen van Erik Rutten
(provincie Zuid-Holland) en Jan Hooghwerff (M+P), waarbij er
samenwerking was met het platform SilentRoads, een platform
gericht op de uitwisseling van kennis en ervaring rond stille
wegen.
|