Gemeente heeft zienswijzen op inpassing RijnlandRoute Gemeente Voorschoten, 23 juni 2014 De gemeente Voorschoten is tevreden dat de RijnlandRoute in Voorschoten als geboorde tunnel wordt aangelegd. “Wij zien dat de provincie in samenwerking met het Rijk goede stappen heeft gezet in het verbeteren van de inpassing van de RijnlandRoute. De boortunnel neemt ten opzichte van de voorgaande plannen een hoop negatieve gezondheidseffecten weg. Er liggen in onze ogen nog wel belangrijke kansen voor verdere verbetering van de inpassing. Deze verbeterpunten hebben wij verwerkt in onze zienswijzen die inmiddels zijn verstuurd aan de provincie en de minister van Infrastructuur en Milieu”, aldus wethouder Beimers (financiën, verkeer en vrijwilligers). Verbeterpunten In de zienswijzen op het ‘Ontwerp Provinciaal Inpassingsplan RijnlandRoute’ en het ‘Ontwerp Tracébesluit A4 RijnlandRoute’ dringt de gemeente bij de provincie Zuid-Holland en het Rijk aan om tijdens de uiteindelijke realisatie van de RijnlandRoute te beginnen met de opwaardering van de Europaweg (N206) en het Lammenschansplein en de negatieve gevolgen op het gebied van geluid en lucht, met name bij de tunnelmonden, verder terug te dringen. Belangrijke kansen voor een verbeterde inpassing ziet de gemeente verder in het verdiept aanleggen van minimaal één van de verbindingsbogen van het knooppunt bij de A4, het realiseren van aarden wallen rondom de tunnelmonden en het realiseren van een veiligere fietsverbinding tussen Voorschoten en Zoeterwoude in de Oostvlietpolder. “Door creatief en slim te zoeken naar verbeteringen, kan de geluidsproductie worden teruggedrongen en wordt tevens de landschappelijke inpassing verbeterd”, aldus de wethouder. Inbreng van bewoners meegenomen in zienswijze Op 15 april organiseerde de gemeente een inloopavond om inwoners ook hun inbreng aan de gemeente te laten horen. Deze waardevolle inbreng is door het college meegenomen in de zienswijzen. Zienswijze Ontwerp Tracébesluit A4 RijnlandRoute De gemeente heeft over geluid het volgende geschreven in de Zienswijze over het OTB: Het beperken van negatieve gezondheidseffecten van de RijnlandRoute staat voor ons centraal. Het O PIP geeft aan dat de voorkeursgrenswaarden ten aanzien van lucht en geluid voor de provinciale delen van de RijnlandRoute in Voorschoten niet worden overschreden. De inpassing van de boortunnel heeft veel negatieve effecten op Voorschoten verminderd, iets waar wij verheugd over zijn. Wij zien binnen zowel het (O) PIP en het OTB A4 RijnlandRoute echter nog ruimte en kansen voor verdere mitigatie, zeker bij de aansluiting van de RijnlandRoute op de A4 bij knooppunt Vlietland. Geluidseffecten De verlenging van de tunnel met 80 meter aan de oostkant van de Vliet zien wij als een grote optimalisatie en juichen wij toe. Wij hebben op het gebied van geluid echter ook onze zorgen. Ook al blijven de geluidseffecten van de RijnlandRoute bij de tunnelmonden in het O PIP onder de voorkeursgrenswaarde, de forse toename van verkeer op de A4 en de asverlegging van de A4 in westelijke richting leiden in onze ogen tot een flinke toename van de geluidsbelasting op woningen in met name Krimwijk II (Park Allemansgeest). Het geluidsrapport bij het OTB A4 RijnlandRoute bevestigt dit en voor twee geluidsgevoelige bestemmingen bent u zelfs voornemens het geluidsproductieplafond te verhogen De verhoogde geluidsbelasting op panden in Voorschoten is grotendeels toe te schrijven aan de verkeersintensiteiten en inpassing van de A4 en knooppunt Vlietland. In onze ogen draagt de bovenlangse aantakking van de RijnlandRoute op de A4 bij aan deze negatieve milieueffecten. In dit kader roepen wij u op om deze geluidseffecten ook in het kader van het O PIP en het OTB A4 RijnlandRoute verder te mitigeren. In combinatie met een verbeterslag op het gebied van landschappelijke inpassing kunt u in onze ogen veel winst behalen. Wij pleiten in de eerste plaats voor een verdere optimalisatie van de aantakking van de RijnlandRoute op de A4. Een verdiepte ligging van minimaal één verbindingsboog in plaats van de huidige bovenlangse verbinding biedt kansen voor zowel een verbeterde landschappelijke inpassing in de omgeving (Oostvlietpolder) als het verder terugdringen van de negatieve geluidseffecten. Wij roepen u op om in samenwerking met de provincie Zuid-Holland en betrokken gemeenten Leiden, Leidschendam-Voorburg en Voorschoten in kaart te brengen wat de technische en financiële mogelijkheden hiervoor zijn, opdat voor de realisatie hiervan een gedegen afweging gemaakt kan worden. In de tweede plaats zien wij mogelijkheden voor verdere mitigatie door zowel op het dak van de oostelijke tunnelmond als langs de tunnelbak van de RijnlandRoute in de Oostvlietpolder hogere aarden wallen (binnen de plangrens van het OTB A4 RijnlandRoute) dan de thans voorziene tunnelwand van circa 1,5 meter toe te passen. De technische realisatie van de boortunnel biedt kansen doordat gewonnen grond daar kan worden ingezet Uitmeet- en flexibiliteitsbepaling Binnen het OTB A4 RijnlandRoute hanteert u een uitmeet- en flexibiliteitsbepaling (artikel 15) die flexibiliteit ten aanzien van het optimaliseren van het ontwerp beoogt. Hierbij geldt als voorwaarde dat het ontwerp en de maatregelen worden uitgevoerd binnen de begrenzing van het Tracébesluit, de afwijkingen niet leiden tot overschrijdingen van de geluidsproductieplafonds of hogere waarden en de afwijkingen geen afbreuk mogen doen aan de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken. Geluidsscherm A4 Wij zijn verheugd dat u langs de A4 bij recreatiegebied Vlietland een ruimtelijke reservering heeft opgenomen voor een geluidscherm van 5 meter hoog over een lengte van circa 1 kilometer. Wij roepen u op de opgenomen geluidswerende maatregel zo spoedig mogelijk in samenwerking met betrokken partijen tot uitvoering te brengen. Bron: Gemeente Voorschoten |
footer |