Soesterberg krijgt geluidgoot langs N413 Provincie Utrecht, 5 december 2013
Het plaatsen van de geluidgoot is een initiatief van Rijkswaterstaat, de gemeente Soest en de provincie Utrecht. Metingen zullen moeten uitwijzen of dit nieuwe product voldoet en op meer plaatsen toegepast kan worden. Ook in de provincie Gelderland wordt ermee geëxperimenteerd. Absorbtie en resonantie De nieuwe geluidgoot bestaat uit betonnen platen met daarin zorgvuldig gekozen openingen. Door een combinatie van absorbtie en resonantie ontstaat er een effect waarbij de horizontale geluidgolven naar boven worden afgebogen in plaats van naar opzij. Hierdoor hebben mensen die in de buurt van de weg wonen, minder last van verkeerslawaai. Verwachting is dat de geluidgoot een geluidsreductie oplevert van 3 tot 5 dB. De geluidgoot is ontwikkeld door bureau 4Silence in samenwerking met de Universiteit Twente en wordt voor het eerst toegepast op proefvakken in de provincies Utrecht en Gelderland. Rijkswaterstaat levert een bijdrage aan de pilot in Soesterberg omdat het verkeer op de Richelleweg is toegenomen als gevolg van de verbreding van de A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Testen geluidgoot In september/oktober 2013 is groot onderhoud gepleegd aan de Richelleweg. De weg is toen voorzien van een nieuwe laag geluidreducerend asfalt, wat het geluidsniveau al naar beneden heeft gebracht. Vervolgens zijn op diverse momenten opnieuw geluidmetingen verricht, voorafgaande aan de aanleg van de geluidgoot. Als de geluidgoot er ligt, wordt er opnieuw gemeten om het verschil in geluid boven tafel te krijgen. In het voorjaar van 2014 worden de eerste resultaten hiervan verwacht. Naast het in beeld krijgen van de geluidreductie is er ook aandacht voor de levensduur van de geluidgoot en de ervaringen bij de aanleg en het bermonderhoud. Bron: Provincie Utrecht |
footer |