Rijkswaterstaat toetst 3e rijkstrook A1 aan GPP's Rijkswaterstaat, december 2013 Rijkswaterstaat moet beoordelen of het aanpassen van de A1 tussen Bunschoten en knooppunt Hoevelaken gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit en het geluid. Rijkswaterstaat moet daarbij uiteraard voldoen aan de wet- en regelgeving. Rijkswaterstaat maakt gebruik van het Geluidsregister. Dat is wettelijk bepaald per juli 2012. Het Geluidsregister is een landelijk overzicht van rijkswegen waarin op vaste referentiepunten langs de weg (op 50 meter vanaf de weg) grenswaarden voor geluid, zogenaamde geluidproductieplafonds (GPP's), zijn vastgelegd. Deze GPP's leggen de bovengrens vast voor de geluidsproductie die maximaal toelaatbaar is. De geluidproductie is afhankelijk van de opbouw van de weg en wordt bepaald door de hoeveelheid en de snelheid van het verkeer, het type wegdekverharding en de aanwezigheid van geluidafschermende voorzieningen. Ook bevindt zich binnen de GPP’s nog enige ruimte voor geluidstoename, zoals voor toekomstige verkeersgroei. Geluidproductieplafonds Rijkswaterstaat moet jaarlijks controleren of het geluid onder de GPP’s blijft. Als de GPP’s worden overschreden, moet Rijkswaterstaat nader akoestisch onderzoek doen en zo nodig, na toetsing op doelmatigheid, maatregelen treffen om het geluid te verminderen. Als er plannen zijn voor aanpassingen aan de weg zoals op de A1 moet ook worden getoetst of de weg niet leidt tot overschrijding van de GPP’s. Ook hier geldt dat bij overschrijding nader onderzoek moet plaatsvinden. Blijkt overschrijding uit onderzoek, dan wordt naar maatregelen gekeken. Deze maatregelen moeten dan voldoen aan het wettelijk vastgelegde doelmatigheidscriterium. Dit houdt in dat de omvang van de maatregelen in verhouding moet staan tot het aantal woningen en de hoogte van de geluidbelasting bij die woningen. Toets derde rijstrook A1 Op dit moment wordt door Rijkswaterstaat getoetst of we met de derde rijstrook aan de zuidzijde van de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken, met toekomstige verkeerscijfers, onder de GPP’s blijven. De resultaten van die toets zijn nog niet binnen. De resultaten maken deel uit van het ontwerptracébesluit zodra deze in procedure gaat in het voorjaar van 2014. Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat de derde rijstrook met toekomstige verkeersintensiteiten kan passen in de binnen de GPP’s beschikbare geluidsruimte. Maar dat zal de toets moeten uitwijzen. Als dat het geval is, dan is er geen noodzaak tot nader onderzoek en het treffen van geluidbeperkende maatregelen. Bron: Rijkswaterstaat |
footer |