Rijkswaterstaat ontwikkelt poro-elastisch wegdek Rijkswaterstaat, 20 januari 2014 Rijkswaterstaat zet in op de ontwikkeling van ultrastil wegdek. Het streven is om een ultrastil wegdek te ontwikkelen dat het geluid met 10 decibel reduceert en een levensduur heeft van 7 jaar. Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, geeft maandag 20 januari het startsein voor een internationale samenwerking voor de ontwikkeling van een ultrastil wegdek. De inzet is innovatieve technieken in te zetten om het geluid te verminderen met een wegdek dat lang meegaat.
poro-elastisch Er wordt gebruik gemaakt van kennis uit Japan, waar de eerste proeven met stille wegdekken zijn gedaan. Ook in Nederland zijn er pilots met varianten van stil wegdek uitgevoerd. Met de opgedane kennis en ervaring komt Rijkswaterstaat nu dichterbij de ontwikkeling van ultrastil wegdek, namelijk het poro-elastisch wegdek. Dit wegdek bestaat uit een poreus mengsel van elastisch materiaal (rubber), kleine steentjes en hechtmiddel. Het zogeheten PERS-wegdek (Poro Elastic Road Surface) kan een alternatief bieden voor hoge en kostbare geluidsschermen, of een alternatief voor kostbare maatregelen als een tunnelbak of overkapping van wegen.
Minister Schultz van Haegen is enthousiast over de samenwerking tussen Rijkswaterstaat, marktpartijen en kennisinstellingen voor de ontwikkeling van ultrastil wegdek. ‘Met een nieuw soort asfalt dat het geluid reduceert en ook lang meegaat, werken we aan een duurzame oplossing voor een leefbaar en bereikbaar Nederland. Hier heeft iedereen baat bij.’ grensoverschrijdend Het project kent een internationale dimensie: naast de Nederlandse inschrijvingen (Heijmans en Dura Vermeer) wordt er ook samengewerkt met een Russisch samenwerkingsverband (het bedrijf Unicom in samenwerking met onder meer ‘the Institute of the Chemical Physics of the Russian Academy of Sciences’) en het Zwitserse bedrijf SGS-Intron, dat ook Nederlandse vestigingen heeft. Er wordt ook nauw met kennisinstellingen samengewerkt, onder meer TU-Delft en TNO. Daarnaast is het Europese samenwerkingsverband PERSUADE betrokken, dat ook werkt aan de ontwikkeling van een stil wegdek, dat geschikt is voor provinciale en gemeentelijke wegen (voor lagere snelheden en zonder vrachtverkeer). In het laboratorium wordt het komende jaar gezocht naar de ideale mix van steentjes, bindmiddel en rubber, om een stevig en goed wegdek te creëren, dat ook de gewenste geluidsreductie tot stand brengt. Vervolgens wordt er een proeflocatie aangelegd en daarna wordt het verder getest op de wegvlakken. Als onderdeel van het ontwikkeltraject wordt een kennisplatform opgericht, waarin deelnemende markt- en kennispartijen hun kennis onderling delen. tweelaags zoab niet voldoende Rob Hofman, geluidsspecialist bij Rijkswaterstaat: ‘De komende jaren neemt het verkeer in Nederland op verschillende plekken nog steeds toe. Zonder verdere geluidsmaatregelen overschrijden we hierdoor het voor Rijkswaterstaat verplichte geluidsplafond uit de SWUNG-wetgeving. Tweelaags zoab is dan niet meer genoeg; op 10% van de wegen reduceert dit asfalt het geluid onvoldoende. Daarom zijn andere geluidsmaatregelen nodig, zoals de aanleg van geluidsschermen. Maar die zijn vaak duur en de vergunningsprocedures lang.’ Een alternatief voor kostbare maatregelen is een ultrastil wegdek met een geluidsreductie van 10 decibel. Hofman: ‘Uit een internationale scan blijkt dat momenteel alleen poro-elastische wegdekken dit soort hoge geluidsreducties hebben. De afgelopen jaren deden we hiernaar al veel onderzoek. Dankzij poro-elastische wegdekken zijn minder hoge geluidschermen nodig en op sommige plekken worden geluidsschermen misschien helemaal overbodig. Het kan zelfs zo zijn dat een stuk weg niet verdiept hoeft te worden aangelegd. Dat kan vele miljoenen schelen. Uiteraard is dit alles maatwerk en afhankelijk van de omgeving van de weg.’ Onlangs maakte Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een roadmap. ‘Deze moet binnen het project Ontwikkeling van ultrastil wegdek leiden tot een implementeerbaar ultrastil wegdek in 2016.’ Japans geheim Rob Hofman was 2 keer in Japan om de ontwikkelingen in dit land nader te bestuderen. ‘Inmiddels zijn er vakken die voldoende geluid reduceren en een maximale levensduur hebben van 3 jaar, terwijl dit in Nederland maximaal slechts 3 maanden is’, vertelt Hofman. ‘De brandveiligheid en de rolweerstand zijn beter of vergelijkbaar met zoab. We hadden gehoopt dat we bepaalde zaken van de Japanners konden overnemen, maar hun onderzoek richt zich volledig op de Japanse afzetmarkt. Hierdoor zijn de mogelijkheden tot samenwerking beperkt tot kennisuitwisseling.’ Japan houdt de precieze samenstelling van de wegdekken geheim. ‘Wel gebruiken ze veel materialen die wij ook gebruiken. Dat geeft hoop dat wij ook wegdekken kunnen maken met een langere levensduur.’ Bronnen: Rijkswaterstaat persbericht, Rijkswaterstaat e-zine, Onderzoek VROM uit 1985 GB-HR-35-01 | |
footer |