ProRail gaat geluidshinder hele HSL-Zuid onderzoeken

Diverse bronnen, maart 2014

Staatssecretaris Mansveld van IenM heeft ProRail de opdracht gegeven om een inschatting te maken van de gehele geluidsproblematiek langs de HSL-Zuid. Met deze inschatting kan een besluit worden genomen over welke aanvullende maatregelen zij kan treffen om de geluidsbelasting te verbeteren zodat in de eindsituatie de grenswaarden uit het tracébesluit niet worden overschreden. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer op 28 februari 2014.

In november 2013 zijn de metingen met betrekking tot de 100 meter lange proefvakken met raildempers en absorberende platen tussen en naast de rail afgerond. Ook de voorbereiding van het proefvak met MDM schermen (Modulair Dubbelzijdige Minigeluidschermen) is afgerond. De meetresultaten van de raildempers en absorberende platen worden momenteel verwerkt door ProRail.

ProRail is gevraagd om te onderzoeken hoe de maatregelen per locatie kunnen worden beoordeeld op hun doelmatigheid. Hierbij zal ProRail ook toetsen op kosten, technische maakbaarheid en akoestische effectiviteit. Onderdeel hiervan is een analyse van de situatie bij woningen die zijn gerealiseerd na het onherroepelijk worden van het Tracebesluit van de HSL-Zuid.

'Open Kap' plan niet zinvol

Op 9 december 2013 heeft de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL een plan aangeboden om de HSL-Zuid ter hoogte van Lansingerland van een omvangrijke geluidsafwering te voorzien: het 'Open Kap'-plan. Uit onderzoek door ProRail en ingenieursbedrijf Railinfra Solutions blijkt dat dit plan hoge kosten, een verwachte verstoring van de dienstregeling en verschillende extra risico's met zich meebrengt. Daarnaast is de akoestische meerwaarde beperkt en zijn reeds geplaatste geluidschermen daarmee overbodig, wat kapitaalvernietiging betekent. De staatssecretaris acht het daarom niet zinvol om het 'Open Kap' plan over een proeftraject uit te gaan rollen.

Mansveld: "Ik vind het belangrijk dat er op korte termijn duidelijkheid komt over hoe de geluidssituatie in Lansingerland verbeterd kan worden. Ik focus me daarbij op de door ProRail, TNO en Movares in onderzoek zijnde oplossingsrichtingen, die nu verder uitgewerkt worden."

impressie van de Open Kap constructie (Bron: Stichting Stop Geluidsoverlast HSL)

CDA Lansingerland: "onderzoek niet objectief"

De bezwaren die worden aangevoerd roepen bij het CDA echter veel vragen op. Zo wordt genoemd dat de kosten voor een proef met de kap veel hoger zijn dan de eerder geraamde 1 mln. Daarbij vergeet men compleet, dat aan het testen van andere geluidsmaatregelen ook 7,5 mln. is besteed. Ook zou een kap de bestaande schermen overbodig maken. Die hebben volgens het ministerie 26 mln. gekost. Hier gaat men er volgens het CDA volledig aan voorbij, dat de schermen niet doen waar ze voor waren bedoeld. Het geluid wordt er volgens het CDA juist door verspreid in plaats van gedempt. Ook wordt er heel moeilijk gedaan over de gevolgen van de bouw van de kap voor de dienstregeling, terwijl die al drie jaar hapert.

Second Opinion

Wat het CDA ook heeft verbaasd, is dat de onderzoekers van de kap geen enkel contact hebben opgenomen met de ontwerpers en de Stichting. Die hadden schriftelijk aangeboden om juist samen met de onderzoekers eventuele vraagpunten aan te pakken. Net voor het rapport naar de drukker ging zijn zij pas op de hoogte gebracht van de bevindingen, aldus het CDA. Het CDA begrijpt daar niets van en denkt, dat ProRail en ook het ministerie, die nu al twee jaar bezig zijn met het testen van losse maatregelen in de bak, geen trek meer hebben in weer nieuw onderzoek. En dat, terwijl het effect van die losse maatregelen nog niet eens vaststaat. Een onafhankelijke second opinion is nu dan ook de enige mogelijkheid om wel duidelijkheid te krijgen. Het CDA kondigt aan dat Kamerlid Sander de Rouwe de staatssecretaris hierover stevig aan de tand gaat voelen.

Bron: Rijksoverheid, CDA Lansingerland