Bromgeluid station Zwolle verleden tijd ProRail, 27 februari 2014 Na jarenlang een brommend geluid te horen op station Zwolle, was het vanaf begin maart ineens een stuk stiller. Was het werk stilgelegd? Was er iets kapot? Nee, het betekende maar één ding: de bemalingspompen zijn uit! Na tijden van graven, ijzervlechten en betonstorten is de tunnel onder het station nu een waterdicht geheel. De bemalingspompen, die voorkomen er grondwater omhoog de tunnel in komt, zijn niet meer nodig. Een belangrijke mijlpaal in de bouw van de tunnel onder station Zwolle. De bemalingspompen zijn uit Ruwbouw zo goed als klaar Met het waterdicht maken van de tunnel is de ruwbouw zo goed als klaar. Dit zijn de kale vloeren en wanden. Alleen de ruwbouw van de onlangs aan het bouwplan toegevoegde winkels moet nog starten. Deze winkels worden naast de tunnel gebouwd, waardoor de tunnel een waterdicht geheel blijft. Pas op het moment dat ook de winkels waterdicht zijn, worden ze aan de tunnel vastgemaakt. Afbouwen Na de ruwbouw start de periode van afbouw, wat nog een flinke klus is. Denk hierbij aan het aanleggen van allerlei installaties, metselen van de binnenmuren, betegelen van vloer en wanden, plaatsen van plafond en verlichting, maken van glazen balustrades, aansluiten van roltrappen en liften en nog veel meer. Bron: ProRail |
footer |