Meer lawaai vliegverkeer boven Leimuiden mag Diverse bronnen, augustus 2013 vliegtuigen boven Leimuiden mogen komend jaar meer lawaai maken. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft dat in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het bezwaar van Kaag en Braassem en enkele Leimuidenaren mocht niet baten. De afgelopen twee jaar is geëxperimenteerd met een nieuwe aanpak om vliegtuiglawaai te verminderen. Hierbij werden bij voorkeur de Kaagbaan en Polderbaan ingezet als start- en landingsbaan, om de meest dichtbevolkte gebieden zo veel mogelijk te ontwijken. Daarbij zijn de meetpunten in Leimuiden en Kudelstaart overschreden. Schiphol nam echter geen maatregelen, omdat de overlast werd toegeschreven aan de proef. Om een tik op de vingers van de inspectie te voorkomen, is de norm in Leimuiden nu verhoogd met 0,2 decibel. Experiment
Reactie uit Leimuiden negatief “Het is een ramp voor Leimuiden”, zegt Rob Loekenbach van de werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem Noord, terwijl hij vanuit zijn achtertuin naar de lucht wijst. Per dag komen daar bijna 350 stijgende vliegtuigen over. “Doordat vliegtuigen boven het dorp een bocht maken, richt de geluidsbron zich naar het dorp.” Loekenbach noemt het getalsdiscriminatie. “We hebben er in deze regio voor gekozen om de omgeving open en groen te houden. Daar worden we nu voor gestraft. In dit dorp wonen slechts vierduizend mensen. Als je dat naast de tienduizenden inwoners van Aalsmeer, Hoofddorp en Nieuw-Vennep legt, dan is het rekensommetje snel gemaakt.” Bronnen: Platvorm Vlieghinder regio Castricum, Rijksoverheid |
footer |