Gemeente Stichtse Vecht in verweer tegen plannen geluidsbelasting Gemeente Stichtse Vecht, 4 september 2013 De gemeente Stichtse Vecht maakt bezwaar tegen het plan van het Rijk om de geluidsproductieplafonds te wijzigen langs het spoor en de wegen. Ook maakt de gemeente bezwaar tegen het landelijk actieplan geluid, waar geen rekening is gehouden met de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km per uur. Gemeente vreest extra overlast voor haar inwoners. Te meer omdat inwoners van de gemeente onevenredig veel te verduren krijgen als het gaat om omgevingslawaai en milieuoverlast. Inwoners van de gemeente hebben te maken met een optelsom van diverse overlastbronnen: o.a. A2, spoor, Amsterdam-Rijnkanaal, hoogspanningsleidingen (en gepland hoogspanningstation Kortrijk) en de opwaardering van de Zuilense Ring. Afspraken met het Rijk uit 2009 bij de verbreding van de A2 voor een maximumsnelheid van 100 km per uur werden geschonden in 2012. Gemeente maakte daarom eerder ook al bezwaar tegen de verhoging van de snelheid naar 130 km op de A2 in de avond en nacht en tekende beroep aan bij de rechter. Actieplan heeft beperkte scope Opvallend afwezig in het actieplan geluid is de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km per uur, terwijl dat besluit reeds genomen was ten tijde van het maken van het plan. Ook geeft het plan aan dat in de toekomst de milieuwinst van de afgelopen jaren door stillere auto’s deels teniet wordt gedaan door de verwachte autogroei. Deze milieuwinst is al deels tenietgedaan door de verhoging van de snelheid. Daarmee is het actieplan gebaseerd op een beperkte werkelijkheid. Verder spreekt het plan weinig ambitie uit als het gaat om het reduceren van milieuhinder. Zoals het Rijk bij de A2 in 2009 koos voor het Meest Milieuvriendelijke Alternatief, zo kiest het nu voor het tegenovergestelde: het opzoeken van de wettelijke grenzen. In het actieplan wordt aangegeven dat Nederland in de nabije toekomst tegen de grenzen oploopt van wat ze kan doen om het geluid te verminderen door aanpassing van het wegdek en plaatsing van schermen en wallen. Ook de grenzen van maatschappelijke aanvaardbaarheid van deze maatregelen zijn volgens het plan in zicht door de hoge kosten en door de aantasting van het landschap en het verdwijnen van het uitzicht. In dat licht vindt de gemeente het des te vreemder dat er niet eens wordt gesproken over het effect van het verhogen of verlagen van de maximum snelheid. Bezwaar tegen wijzigen geluidsproductieplafonds Ook is de gemeente het niet eens met het wijzigen van de geluidproductieplafonds langs de spoorwegen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Een geluidsproductieplafond geeft het maximale aantal decibels aan wat een spoorweg aan geluid mag voortbrengen, binnen een bepaalde afstand van het spoor (50 m). De reden: eerder gepubliceerde gegevens zouden niet juist zijn. De gemeente zet nog steeds vraagtekens bij de juistheid van de nieuwe brongegevens en constateert een gebrek aan helderheid over de manier waarop berekening van de geluidsbelasting tot stand komt. Bovendien wil de gemeente graag duidelijkheid over wat de gevolgen zijn voor de directe leefomgeving rond het spoor. Verder is de gemeente ontevreden over de timing van de procedure die tijdens de vakantieperiode loopt.Bron: Gemeente Stichtse Vecht |
footer |