Geluidsscherm E40 bij Aalst (Vlaanderen) Vlaamse Overheid, 25 februari 2013 Begin maart start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de installatie van geluidsschermen langs de E40 ter hoogte van Aalst. 4 km geluidsabsorberende schermen met een hoogte van 3,5 tot 7m moeten omliggende woongebieden afschermen voor de geluidshinder van de snelweg. De kostprijs van de nieuwe geluidsschermen bedraagt 5,5 miljoen Euro. Het plaatsen van de schermen zal ongeveer 4 maanden in beslag nemen. Tijdens die periode moet het verkeer ter hoogte van de werfzones over drie versmalde rijstroken rijden. 5 zones De gemeenten Erembodegem en Nieuwerkerken hebben al langer te kampen met geluidsoverlast door de E40. Daarom heeft het Agentschap Wegen en Verkeer besloten bijkomende geluidsschermen te voorzien in vijf zones langs de autosnelweg: 4 zones op het grondgebied van Erembodegem en één zone in Nieuwerkerken. In Nieuwerkerken wordt het bestaande scherm verlengd tot aan de brug van de Nieuwenbroekstraat. Het gaat om 940 m nieuw geluidsscherm. In Erembodegem worden de schermen tegenover elkaar aan weerszijden van de snelweg geplaatst. Zone 2 (richting Brussel) en zone 5 (richting kust) bevinden zich ter hoogte van de kruising met de Ninovesteenweg. Zone 3 (richting Brussel) en zone 4 (richting kust) situeren zich ter hoogte van de brug van de Kleistraat over de E40. In totaal gaat het om ongeveer 4 km nieuwe geluidsschermen. De lengte en de hoogte van de schermen is bepaald op basis van een akoestische studie. Rekening houdend met de ligging van de huizen ten opzichte van de weg, het reliëf, wegverharding, snelheidsregimes, verkeersintensiteit etc. werden schermen met een hoogte tussen 3,5 en 7,0 m voorzien.
Plaatsing in drie fasen Om de werken zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren, worden zij onderverdeeld in drie fasen:
Hinder De plaatsing van deze geluidsschermen kan enkel gebeuren langs de zijde van de snelweg, hetgeen beperkte hinder met zich zal meebrengen. Tijdens het plaatsen van de schermen zal verkeer langs de werfzone steeds mogelijk zijn over drie versmalde rijstroken. We onderscheiden drie werfzones. De eerste werfzone in de rijrichting van Brussel omvat de zones 2 en 3 en de strook daartussen. De tweede werfzone in de rijrichting kust omvat de zones 4 en 5 en de strook daartussen. De zone in Nieuwerkerken (zone 1) is de laatste werfzone. Enkel tijdens het aanbrengen van de tijdelijke markeringen en signalisatie bij de start van de verschillende werfzones is er meer hinder voorzien. Tijdens deze werken, die ’s nachts plaats vinden, zal het verkeer tijdelijk over een verminderd aantal rijstroken geleid worden. Voor de eerste werfzone zal dat zijn in de nacht van woensdag 27 op donderdag 28 februari (van 0u tot 5u) en in de nacht van donderdag 28 februari (vanaf 20u) op vrijdag 1 maart. Dan zal het verkeer op de E40 richting Brussel tijdelijk over een verminderd aantal (eerst twee dan één) rijstroken geleid worden. In de nacht van 10 maart zal de signalisatie ter hoogte van zone 4 en 5 in de rijrichting kust geplaatst worden. Begin mei zal die situatie zich nog eens herhalen ter hoogte van Nieuwerkerken. De timing van deze werken blijft uiteraard wel afhankelijk van de weersomstandigheden. Veiligheid Om de veiligheid van de weggebruikers en de arbeiders te kunnen garanderen wordt een filewaarschuwingssysteem in beide rijrichtingen voorzien. In de werfzone is een snelheidsbeperking van 70 km/u ingesteld. Om die snelheidsbeperking te handhaven zijn snelheidscontroles voorzien. Leefbaarheid rond E40 Het Agentschap Wegen en Verkeer streeft naar een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit. Leefbaarheid is daarin een centrale factor. Daarom wordt elk jaar 20 miljoen euro geïnvesteerd in het plaatsen van geluidsschermen. Het kostenplaatje van deze schermen bedraagt 5,5 miljoen Euro, waarvan AWV ongeveer 4,3 miljoen Euro voor haar rekening neemt en de stad Aalst 1,2 miljoen Euro. Met het plaatsen van de geluidsabsorberende schermen in Nieuwerkerken en Erembodegem levert het Agentschap Wegen en Verkeer dus een belangrijke inspanning om een einde te maken aan de geluidsoverlast van de E40 voor de omliggende gemeenten. Bron: Vlaamse overheid |
footer |