Heijmans: nieuw type stil SMA beter bestand vorstschade Heijmans, 12 juni 2013 De dunne geluidsreducerende deklagen, die de laatste jaren veel zijn toegepast, blijken niet duurzaam genoeg te zijn. Deze wegdekken zijn zeer gevoelig voor vorstschade, waardoor vaak reparaties plaats moeten vinden. Stoppen met geluidsreducerende wegdekken lijkt een logische reactie, maar geluid van verkeer blijft een vervelende hinderbron.
Heijmans biedt de oplossing met de ontwikkeling van een nieuw type asfalt: Microflex SMA. Dit wegdek zorgt volgens het bedrijf "voor de juiste balans tussen duurzaamheid en geluidsreductie". Dit asfalt reduceert geluid tot 2,5 dB (A) en heeft dezelfde levensduur als het alom vertrouwde Steenmastiekasfalt (SMA), wat na tien jaar nogsteeds goed presteert. Microflex SMA vormt hiermee de oplossing voor ons secundaire wegennet en ontsluitingswegen van stedelijke gebieden. In de gemeente Breda en de provincie Gelderland geldt dit asfalt momenteel als beste wegdek. Met deze typen asfalt hoeft er volgens Heijmans niet gekozen te worden tussen geluidsreducerend of vorstbestendig: het kan allebei. In Haarlem, op de Leidsevaart is reeds Microflex SMA aangebracht. De deklaag is aangebracht op een reparatievak. Hier was in het verleden een waterleiding gesprongen. De Leidsevaart is onderdeel van een voormalig Heijmans-project, en daardoor is het bedrijf betrokken bij het herstel. Steentjes of poreuzer? Niet de motoren van auto’s, maar de banden op het wegdek veroorzaken de meeste geluidsoverlast in het verkeer. De banden stoten tegen steentjes in het asfalt, lucht wordt in het profiel van de band samengeperst en zet weer uit. Asfalt is dus stiller te maken door er kleinere steentjes in te stoppen, maar ook door het materiaal poreuzer te maken. De geluidsdruk is daar tot 4dB mee te verminderen (voor types ZOAB). Helaas zit er een addertje onder het gras. Hoe poreuzer de deklaag van een weg, hoe gemakkelijker er vocht indringt. Geen probleem bij zachte winters, maar rampzalig sinds Koning Vorst vanaf 2009 het wegdek met volle kracht afranselt. De deklaag vriest kapot. In plaats van de verwachte levensduur van 10 tot 15 jaar, gaat het mengsel nu nog maar een jaar of 3 mee. Met als resultaat: conflicten tussen de civieltechnici en de milieukundigen van de gemeente. De laatsten zijn inmiddels gewend om met geluidsreducties tot 4dB te rekenen, de eersten zien hun toch al beperkte budget in rap tempo verdampen. Heijmans heeft een asfaltvariant ontwikkeld die het geluid met 2,5dB reduceert en een vergelijkbare levensduur heeft als ‘dicht’ asfalt. Microflex sma noemt het bedrijf dat. Het is in feite een gemoderniseerde, sterke variant van een asfaltmengsel dat al sinds 2000 bestaat. De kleine steentjes verminderen het aanstotingsgeluid van de band en de holtes reduceren de samendrukking van lucht tussen band en wegdek. Laboratoriumtest Heijmans heeft de duurzaamheid getest in hun lab met de eigen testmethode, de rotating surface abrasion test. Daaruit blijkt dat de levensduur 12 tot 15 jaar bedraagt. Bron: Heijmans, Blog Gerbert van Bochove, Illustratie Leon Mussche |
footer |