Amerikaans voorstel voor geluidseisen elektrische auto's NHTSA, 7 januari 2013 Het Amerikaanse Department of Transportation heeft een voorstel ingediend voor minimale geluidseisen voor hybride en elektrische voertuigen, aldus een persbericht van de NHTSA, de National Highway Traffic Safety Administation. Het voorstel zou ertoe leiden dat alle voetgangers deze voertuigen, die bij lage snelheid vrijwel geen geluid maken, toch kunnen detecteren. Veiligheid Op grond van de Pedestrian Safety Enhancement Act van 2010 stelt de National Highway Traffic Transportation Safety Administration voor dat hybride en elektrische voertuigen aan minimale geluidsnormen moeten gaan voldoen. Doel hiervan is dat alle voetgangers meer bewust zijn van de naderende voertuigen. "Veiligheid is onze hoogste prioriteit, en dit voorstel zal iedereen die gebruikt maakt van de wegen in ons land helpen om deze wegen veilig te gebruiken. Of het nu automobilisten, fietsers of voetgangers zijn. Dit geldt vooral voor blinden en slechtzienden," zei de Amerikaanse minister van vervoer Ray LaHood. Elektrische en hybride voertuigen zijn veel stiller dan gemotoriseerde voertuigen. Het zou hierdoor moeilijker zijn deze voertuigen op te merken als ze op je afkomen. De nu voorgestelde standaard, aangeduid met Federal Motor Vehicle Safety Standard No. 141, zou ervoor zorgen dat voetgangers in staat zijn om de aanwezigheid, rijrichting en locatie van deze voertuigen waar te nemen, met name bij lage snelheden. Voorstel "Ons voorstel zou fabrikanten de flexibiliteit geven om verschillende geluiden te ontwerpen voor verschillende merken en modellen, terwijl het ook een kans is voor voetgangers, fietsers en slechtzienden om een voertuig te herkennen en een beslissing te nemen over de vraag of het veilig is om de straat over te steken" zegt David Strickland van de NHTSA. De geluiden zouden waarneembaar moeten zijn bij ander achtergrondgeluid, als het voertuig minder dan 18 mijl per uur rijdt. Vanaf die snelheid maken de voertuigen uit zichzelf voldoende geluid zodat voetgangers en fietsers de voertuigen kunnen detecteren. Elke autofabrikant krijgt volgens het voorstel een aanzienlijk scala aan keuzes over de geluiden voor de voertuigen, maar de kenmerken van deze geluiden zouden moeten voldoen aan bepaalde minimumeisen. Bovendien zou elk voertuig van hetzelfde merk en model hetzelfde geluid moeten uitstoten. NHTSA schat dat als dit voorstel wordt geďmplementeerd er 2.800 minder voetgangers en fietsers verwondingen oplopen, gerekend over de levensduur van elk modeljaar van hybride auto's, vrachtwagens en bestelwagens en andere voertuigen met lage snelheid, in vergelijking met auto's zonder geluid. Volgens de Amerikaanse regels komt het voorstel ter visie te liggen en heeft het publiek 60 dagen de tijd om opmerkingen over deze maatregelen te uiten. Geluidproductie Volgens het voorstel, varieert het te produceren geluidsniveau met de snelheid. Bij hogere snelheid moet het geluidsniveau hoger zijn. Zo wordt bijvoorbeeld bij een snelheid van 30 km/uur onderstaande minimale passageniveaus geeist:
Het voorstel bevat ook eisen over de toonhoogte, die bijvoorbeeld moet toenemen als het voertuig versnelt. Het geluid van het voertuig moet ook tenminste een toon bevatten, volgens een bepaalde definitie. Commentaar Erik de Graaff voorziet het bovenstaande van zijn commentaar als volgt: "De minimum niveau’s zijn best hoog. Dus ook normale auto’s met een stille motor zouden er wel eens onder kunnen vallen, zodat ook die kunstmatig geluid moeten toevoegen. We maken ons ook zorgen dat er (nog) geen maximum zit aan het toe te voegen geluid. Dat vraagt om boom boxen en V8 muscle car sounds. Een heel andere benadering als in Europa dus, waar er toch een hoopvolle trend is richting stillere auto's. Dus dit is niet iets om zomaar over te nemen". Bronnen: NHTSA, lees hier het voorstel, dat begint met de toelichting, daarna volgen de eisen, met dank aan Erik de Graaff. | ||||||||||||||||||
footer |