Trade-off luchtvaart tussen geluid en CO2 uitstoot

"Science for Environment Policy": European Commission DG Environment News Alert Service, 24 januari 2013

De luchtvaartindustrie levert een belangrijke bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen, in het bijzonder aan de CO2 emissie.

Het Intergovernmental Panel on Climate Change verwacht dat besparingen in deze CO2 uitstoot met name bereikt kunnen worden tijdens vertrek- en aankomst van een vlucht. Tijdens die fases kennen veel luchthavens snelheidsbeperkingen.

Uit een studie door Zweedse onderzoekers naar de mogelijke besparingen van de CO2 uitstoot bleek dat het volledig opheffen van snelheidsbeperkingen de CO2-uitstoot tijdens het vertrek van een vliegtuig kan verminderen, maar dat het geluidsniveau met 4 dB kan toenemen op afstanden tussen 18,5 en 26 km van de luchthaven. Op die afstanden is het geluidsniveau echter aanvaardbaar volgens de Zweedse onderzoekers.

De resultaten suggereren dat het opheffen of minder stringent maken van snelheidsbeperkingen voor vliegtuigen de CO2-uitstoot kan verminderen, zonder een prohibitief hoge stijging van de geluidsoverlast.

De onderzoekers waarschuwen echter ook dat de toename van het geluidsniveau veel dichter bij een luchthaven, vooral als snelheidsbeperkingen geheel worden opgeheven, tot geluidsproblemen kan leiden bij luchthavens in zwaar bevolkte gebieden.

Bron: Europa