T&E: "Europees parlement beschermt industrie ipv burgers" T&E, 27 november 2013
In september 2013 verscheen een onafhankelijk rapport over de impact van de verschillende voorstellen die naar voren zijn gebracht door verschillende instellingen. Door te kiezen voor het afgezwakte voorstel heeft de EU de auto-industrie een bedrag van € 1,3 miljard aan kosten bespaard, terwijl de maatschappelijke kosten € 67 miljard bedragen. T & E beleidsmedewerker Cecile Toubeau geeft als commentaar: "Na intensief lobbyen door de autofabrikanten, heeft de EU overeenstemming bereikt over een voertuiggeluidsdeal die de autoindustrie beter beschremd dan onze gezondheid. Beslissers leggen hiermee een extra last op de maatschappij en op de portemonnee van de overheden. Het verminderen van het lawaai van voertuigen heeft enorme voordelen op het gebied van onder andere onze gezondheid" De nieuwe wet geeft een vertraging van 15 jaar voor de invoering van een nieuwe standaard, vergeleken met het voorstel van de Commissie, dat na 7 jaar zou zijn ingevoerd. Na de genoemde 15 jaar vertraging, zal de bijgewerkte standaard voor alle nieuwe voertuigen gaan gelden. Omdat het Europese wagenpark wagenpark elke 15 jaar vervangen wordt, zullen de volledige voordelen van de lagere geluidsniveaus pas hoorbaar worden over 30 jaar. "De Europarlementariërs en de nationale overheden hebben een grote kans om de kwaliteit van het leven en de gezondheid van de Europese burgers te verbeteren laten liggen. De onnodige vertraging van de invoering van de geactualiseerde normen voor voertuigen zal betekenen dat veel Europeanen slapeloze nachten zullen hebben, terwijl de industrie lekker kan blijven slapen", concludeerde Toubeau. Bronnen: T&E |
footer |