Rechtbank: Uitspraken aanpassing snelheid Brabant

Rechtspraak, 22 november 2013

De bestuursrechter van de rechtbank Oost-Brabant heeft uitspraak gedaan over het aanpassen van de maximumsnelheid op de snelwegen A50, A59 en A270. De rechter verklaarde alleen de beroepen over de A270 gegrond.

Nieuw besluit snelheid A270 nodig

Verschillende partijen tekenden beroep aan tegen het verkeersbesluit over de A270 van de provincie Noord-Brabant om de maximumsnelheid alleen 's nachts (23.00-7.00 uur) aan te passen tot 100 km per uur. Overdag is de weg onderdeel van een testomgeving van TNO voor onderzoek naar verkeersveiligheid en doorstroming.

De A270 is een gemeentelijke weg. De wet SWUNG is hier dus niet van toepassing.

De gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten en enkele bewoners/belangenverenigingen, willen een structurele verlaging van de maximumsnelheid, onder meer vanwege de belasting van het milieu. De provincie past echter de snelheid alleen 's nachts aan. Overdag en 's avonds mag volgens het besluit 130 km/uur gereden worden, 's nachts 100 km/uur.

De rechtbank stelt dat de provincie niet aannemelijk heeft gemaakt dat het belang van TNO zwaarder weegt dan het belang dat de eisers aanvoeren. De rechtbank acht de belangenafweging onvoldoende gemotiveerd en verklaart daarom de beroepen gegrond. Het verkeersbesluit over de A270 dient daarom te worden vernietigd en de provincie moet een nieuw besluit nemen en daarin de overwegingen van de rechtbank meenemen.

Besluit snelheid A50 en A59 houdt stand

De gemeente Oss tekende beroep aan tegen de verkeersbesluiten over de A50 en de A59. Het beroep met betrekking tot de A50 bleek te berusten op een verkeerde lezing van het betreffende verkeersbesluit. In feite zijn beide partijen het eens, zij willen allebei een verlaging van de maximumsnelheid naar 120 km per uur. Daarom is het beroep niet-ontvankelijk verklaard.

Op de A59 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten de maximumsnelheid tussen 6.00 en 19.00 uur te verlagen van 130 naar 120 km per uur. De gemeente Oss wil echter een verlaging tot 100 km per uur vanwege geluidsoverlast. De rechtbank oordeelt dat er de minister voldoende onderzoek heeft gedaan naar geluidsoverlast en dat daarbij alle belangen voldoende zijn afgewogen. De bestuursrechter verklaart het beroep van de gemeente ongegrond.

Uitspraken

A270 (1)
A270 (2)
A59

Bron: Rechtspraak