Pilot Air Jet sealen voor langere levensduur stil asfalt

Heijmans, 4 juli 2013

Op diverse plaatsen in het land voert Heijmans momenteel samen met Rijkswaterstaat pilot projecten uit met het zogeheten Air Jet sealen. Zo wordt op 4 juli op de A6 ter hoogte van Lemmer een proefstuk aangelegd. Daarbij wordt zeer open asfaltbeton (ZOAB) onder hoge druk voorzien van een ”verjongende” bitumen coating. Het resultaat is een wegdek met alle positieve eigenschappen van ZOAB, zoals geluidsreductie en het tegengaan van opspattend water. De levensduur van een geseald wegdek is echter aanzienlijk langer.

ZOAB deklagen zijn inmiddels goed ingeburgerd in ons land, maar de levensduur baart nogal eens zorgen. Door het poreuze karakter kan zich water ophopen en dat zorgt voor kapotvriezen in de winter. Om de levensduur te verlengen, heeft Heijmans in samenwerking met de bitumenemulsie-producent Latexfalt een nieuw systeem ontwikkeld, waarbij het wegdek na een aantal voorbehandelingen wordt bespoten met een speciaal soort bitumenemulsie. Vervolgens wordt met een omgebouwde straaljagermotor een grote hoeveelheid hete lucht op en in het wegdek geblazen. Hierdoor dringt het nieuwe bindmiddel goed in de ZOAB-structuur. De hechtbruggen tussen de ZOAB-korrels in de deklaag worden hierdoor verbeterd en versterkt. De warme lucht 'droogt' de emulsie bovendien snel en dat helpt om het wegdek weer spoedig vrij te kunnen geven voor het verkeer. De behandeling blijkt in de praktijk met zo’n 6 km/uur, rijstrookbreed te kunnen worden aangebracht.

Rijstrookbrede behandeling

De nieuwe methode maakt het mogelijk Rijkswegen per rijstrook te behandelen. Door bijvoorbeeld een snel slijtende rechterrijstrook na 5 tot 7 jaar preventief te behandelen, kan deze weer een aantal jaren mee tot het de moeite loont om de deklaag Rijkswegbreed te vervangen. Voor het verlengen van de levensduur van Dunne Geluidreducerende Deklagen (DGD’s) zoals het Microflex van Heijmans, is een soortgelijke methode ontwikkeld. Dit soort asfaltdeklagen is op grote schaal toegepast in stedelijke omgeving. Levensduurverlengende technieken zijn ook hier zeer gewenst, gezien de vermagerde budgetten van gemeenten voor wegonderhoud.

De experts van Heijmans Wegspecialismen hebben inmiddels meerdere pilot trajecten voor Rijkswaterstaat aangelegd, waaronder de A30 bij Barneveld, de A73 bij Belfeld, de A6 bij Lemmer en Emmeloord en de A67 bij Geldrop. Rijkswaterstaat voert in het kader van het IPW programma van Rijkswaterstaat (Innovatieprojecten Wegonderhoud), hierbij de regie. Behalve Heijmans zijn ook Latexfalt, BAM en ESHA betrokken, ieder met hun eigen procedé. TU Delft onderzocht de door Heijmans behandelde wegdekken en concludeert dat Air Jet sealen de levensduur enkele jaren kan verlengen.

Bron: Heijmans