Proef "Wiel Rail Conditionering" voor reductie booggeluid

diverse bronnen, juli/augustus 2012

ProRail begint eind augustus met een proef op het spoor bij Hilversum om geluidsoverlast terug te dringen, veroorzaakt door het contact tussen treinwielen en spoorstaven in bogen.

Dit ‘booggeluid’ kenmerkt zich door een hoge piepende toon. Omwonenden van het spoor bij Hilversum, ter hoogte van de boog richting Amersfoort, worden nauw bij de test betrokken. Zij treden op als ‘luisterposten’: hun ervaringen zijn doorslaggevend voor het slagen van de proef.

Mechanismen voor het ontstaan van booggeluid zijn:

  • Aanlopen wielflens tegen spoorstaaf of strijkregel (“flange noise”)
  • Instabiele laterale slip; zoals bij een viool (“squeal”),

Wiel Rail Conditionering (WRC)

Het project waarbinnen de proef loopt heeft de naam ‘Wiel Rail Conditionering’: spoorstaaf en wielen worden vanuit een rijdende trein met een speciaal middel (een frictieverbeteraar) behandeld waardoor het geluid vermindert.

Door de conditionering nauwkeurig aan de actuele (weers)omstandigheden aan te passen houden de treinen voldoende grip op het spoor om veilig te kunnen remmen en optrekken.

Het doel is om met vier WRC treinen het booggeluid te bestrijden. Aanvullend aan het reeds beschikbare park van 4 SGM voor de pilot Nijmegen – Zutphen zijn daartoe, in samenwerking met NSR, bij NedTrain Leidschendam, met medewerking van Strukton, nog eens 4 SGM stellen voorzien van een volledige WRC installatie, inclusief meetkoffer. Anders dan de eerste serie zijn deze stellen voorzien van een enkelvoudige conditioneringsinstallatie die onafhankelijk van de rijrichting zowel top-ofrail (TOR) als flens conditioneert.

Aansluitend aan deze doelgerichte aanpak om het booggeluid in Hilversum te bestrijden, wordt gedurende de herfstperiode met de WRC treinen het gehele baanvak Amsterdam-Amersfoort geconditioneerd. In samenwerking met het Sandite team van NSR en ProRail wordt in die periode een intensieve vergelijking van de effecten ter voorkoming van herfstproblemen gemaakt. Op zowel Sandite baanvakken, WRC baanvakken, alsook op een aantal onbehandelde baanvakken, vinden daarbij uitgebreide metingen plaats.

Luisterposten

Tijdens de drie maanden durende proef in Hilversum is in samenwerking met NS een aantal treinen op het traject Amsterdam – Amersfoort uitgerust met het WRC-systeem. Tijdens de test kunnen de omwonenden hun beleving van het booggeluid - en naar verwachting de vermindering daarvan - doorgeven aan ProRail. Zij treden op als luisterposten. ProRail zal vanuit de treinen ook geluidsmetingen verrichten. Goede samenspraak met omwonenden en de gemeente Hilversum heeft tot deze aanpak kunnen leiden. Op donderdag 9 augustus jl. zijn omwonenden op het gemeentehuis geïnformeerd over de proef. ProRail verwacht eind van dit jaar de resultaten te presenteren.

Als de test in Hilversum slaagt krijgt ‘Wiel Rail Conditionering’ mogelijk een permanente status en zal het systeem landelijk worden uitgerold. Testen op andere spoorlijnen (o.a. de Valleilijn, de Maaslijn en op het traject Nijmegen - Zutphen) hebben tot nu toe tot positieve resultaten geleid.

Bronnen: Gemeente Hilversum, Nieuwsbrief ProRail, M+P (lezing 2010)

home...