Trillingshinder van goederentreinen hoger dan reizigerstreinen

Redactie, 31 augustus 2012

Onderzoekers van de Britse Universiteit van Salford hebben geconstateerd dat de trillingshinder die goederentreinen verzoorzaken verschilt van de hinder door reizigerstreinen.

Er zijn voorlopige dosis-effect relaties voor trillingshinder opgesteld. Deze zijn gebaseerd op langdurige metingen buiten de woningen, in combinatie met korte metingen binnen de woningen om de transmissability van buiten naar binnen vast te stellen. De correlatie tussen blootstelling en hinder bleek het beste te zijn bij gebruik van de "vibration dose value" VDV, gewogen volgens de Wb weging in verticale richting. De VDV wordt als volgt bepaald uit metingen:

De metingen in 711 woningen werden gecorrelleerd met de resultaten hinderinterviews gelegd, net zoals bij de bepaling van geluidhinder gebeurt. Uit de analyse volgde het percentage matig gehinderden (%SA), gehinderden (%A) en ernstig gehinderden (%HA) zoals aangegeven in de figuur. De onderbroken lijnen geven het 95% nauwkeurigheidsinterval weer.

Uit de figuren blijkt dat de trillingshinder door goederentreinen hoger is dan die van reizigerstreinen.

Bron: Euronoise 2012, Developing Exposure-Response Relationships for Annoyance Caused by Vibration from Freight and Passenger Railway Traffic. Auteurs: Calum J. Sharp, James Woodcock, Gennaro Sica, Eulalia Peris, David C. Waddington en Andrew T. Moorhouse

home...