Verkiezingen: GL, SP, CU grootste bestrijders geluidoverlast Tweede Kamerverkiezingen,
Partijstandpunten over geluid
Ruben van Moppes, dBvision, 21 augustus
Wie van rust en stilte houdt, kan op 12 september 2012 het
beste het rode potlood neerzetten bij GroenLinks, de SP of de
ChristenUnie. Deze, niet heel verrassende, uitkomst volgt uit een
onderzoek van Geluidnieuws naar de standpunten in de
partijprogramma's van de grotere politieke partijen.
Nog maar zes jaar geleden, bij de Tweede Kamerverkiezingen in
2006, was de “verrommeling van het landschap” nog een belangrijk
thema. De tijden zijn veranderd. De komende verkiezingen staan
vooral in het teken van bezuinigingen. In de
vorige editie van Geluidnieuws was te lezen dat een
besparing van 79 miljoen euro te bereiken was door te korten op
geluidreducerende voorzieningen. Zeggen de grootste politieke
partijen er iets over in hun verkiezingprogramma? Hebben ze andere
standpunten over geluid? De redactie van Geluidnieuws ging voor u
op zoek.
Algemene trend
Veel woorden worden er, evenals in 2010, niet besteed aan
geluid in de diverse programma’s. Alleen GroenLinks, ChristenUnie
en de SP wijden er expliciet meerdere regels aan en komen met
concrete voorstellen. Alle drie de partijen zijn tegen de
verhoging van de maximum snelheid als dit extra geluidhinder
geeft. Aandacht van overlast van brommers, luchthavens en het
stimuleren van de fiets of elektrische auto’s zijn enkele thema’s
die terugkomen bij een of meerdere van deze partijen.
Bij de overige partijen komt geluid slechts summier, mogelijk
alleen indirect (vallend onder de verzamelterm “milieu”) of
helemaal niet aan bod. Bij de traditioneel linkse partijen wordt
er meer belang aan gehecht dan bij de traditioneel rechtse of de
populistisch ingestelde partijen.
Standpunten per partij
Van de partijen die op dit moment vertegenwoordigd zijn in de
Kamer, aangevuld met 50PLUS, staan hieronder kort de standpunten
in het verkiezingsprogramma aangaande geluid en enkele passages
over milieu en leefomgeving waar het thema geluid ook een rol
speelt of kan spelen.
VVD:
Geluid is geen thema bij de VVD. Dat was ooit anders. Het thema
milieu komt alleen aan bod als het gaat om de bestrijding van
files:
- Files kosten geld en zijn slecht voor de economie en het
milieu. Als de belangrijkste knelpunten worden aangepakt, komt
daar [het percentage asfalt in de openbare ruimte – red] slechts
een fractie bij, is de milieuschade verwaarloosbaar en
verminderen de files aanzienlijk.
- De VVD vindt dat we ook in tijden van economische crisis
moeten blijven investeren in infrastructuur. Een prettige woon-
en leefomgeving betekent recreatie en natuur dicht bij huis en
voldoende openbare voorzieningen.
Over luchtvaart zegt de VVD het volgde:
- Onze luchtvaart draagt bij aan de economie van Nederland en
moet zich kunnen ontwikkelen. Om de mainportfunctie van Schiphol
ook in de toekomst te behouden krijgt Schiphol de ruimte te
groeien. Hierbij behouden we aandacht voor een goed woon- en
leefklimaat: groei van Schiphol mag niet betekenen dat er in de
omgeving geen plaats meer is voor woningen of bedrijven. (…) De
verdere ontwikkeling van rendabele regionale luchthavens juicht
de VVD toe.
PvdA:
Het onderwerp geluid wordt niet genoemd, wel ligt er in het
algemeen nadruk op milieu en leefbaarheid, waaronder in de
volgende passage over de maximum snelheid op snelwegen:
- Bij de keuze tot verhoging van de maximumsnelheid op
snelwegen staat voor de PvdA als eerste voorop geen
verslechtering van de verkeersveiligheid en het milieu. De PvdA
wil de maximum snelheid op de Nederlandse autowegen terugbrengen
naar 120 km/uur. De huidige 80 km-zones rond de grote steden
blijven gehandhaafd.
Verder legt de PvdA in het algemeen redelijk de nadruk op
milieu en leefbaarheid. Het onderwerp geluid komt daarbij echter
ook indirect nauwelijks terug. Over luchtvaart zegt de PvdA het
volgende:
- Schiphol is een van de motoren van onze economie. We kiezen
voor kwalitatieve groei die veel bijdraagt aan de economie en
nadrukkelijk rekening houdt met de leefbaarheid in de regio.
Andere luchthavens in Nederland, zoals Lelystad, kunnen op
termijn een deel van de kwantitatieve groei van Schiphol voor
hun rekening nemen.
PVV:
- Kunduz laat de milieugekkies weer baden in de subsidie. (…)
Dat schijnt te zorgen voor ‘groene banen’. Maar de enige banen
die het oplevert zijn de duurbetaalde schnabbels voor
GroenLinksers en D66’ers die elders niet aan het werk komen.
De redactie acht verder commentaar overbodig. Wetende dat er
natuurlijk vele akoestici, van allerlei pluimage, aan geluidhinder
werken.
CDA:
Het thema geluid wordt niet genoemd, wel is er beperkte
aandacht op het gebied van milieu en leefbaarheid. Hierbij ligt de
nadruk op duurzaamheid: Samengevat: “De overheid ondersteunt (…)
de realisatie van duurzame initiatieven. Hiervoor komen ook
financiële middelen beschikbaar.”
SP:
Het onderwerp geluid komt in de volgende passages expliciet
terug:
- Daar waar de nieuwe maximumsnelheid (130km/h) negatief
uitpakt voor luchtkwaliteit en geluidhinder voor omwonenden, of
voor de verkeersveiligheid, wordt deze weer verlaagd. Bij de
ringen van de grote steden wordt de maximumsnelheid niet
verhoogd.
- De zeggenschap van de huurders over de corporaties wordt
versterkt. Zij krijgen een wettelijk vastgelegd initiatiefrecht,
waarmee zij de verhuurder kunnen verzoeken om redelijke
maatregelen (zoals brand- of geluidswerende voorzieningen) te
nemen tegen een redelijke huurverhoging. Grote corporaties die
onder de maat presteren kunnen worden opgeknipt. De
woningverdeling voor sociale woningbouw wordt geëvalueerd en –
waar mogelijk – verbeterd.
- Opwekking van windenergie op land moet duidelijker worden
ingekaderd via een structuurvisie (waar wel, waar niet) en
strengere eisen aan geluid en externe veiligheid.
- De aantasting van de luchtkwaliteit en geluidoverlast door
verkeer wordt teruggedrongen: via strengere eisen aan de
emissies van motorvoertuigen (in Europese Unie-verband) en
gebruiksvergoedingen voor spoormaterieel en vrachtwagens,
waarbij hogere emissies leiden tot hogere vergoedingen. De
onafhankelijke bewaking van luchtkwaliteit en geluid wordt
verbeterd.
- Wij nemen maatregelen voor een verantwoorde groei van het
vervoer, maar ook voor een betere luchtkwaliteit en minder
geluidoverlast. Door stillere voertuigen en betere afscherming
van wegen en spoorlijnen. Maar ook door het stimuleren van
alternatief vervoer: van weg naar spoor en binnenvaart, of van
auto naar fiets. De vervuiler betaalt: belastingen en heffingen
worden daarom minder gebaseerd op het bezit en meer op het
gebruik en de milieueffecten. Door een nieuwe visie op
mobiliteit, goed ruimtelijk beleid, variabele werktijden en het
bevorderen van thuiswerken kunnen we de files helpen
terugdringen.
Verder legt de SP in het algemeen redelijk de nadruk op milieu
en leefbaarheid. Het onderwerp geluid komt daar verder indirect
o.a. terug in de volgende passages:
- De overlast van Schiphol mag niet toenemen. Deze luchthaven
blijft een publiek bedrijf. Ook bij andere vliegvelden moeten
omwonenden beter beschermd worden tegen meer overlast.
- We zien af van heropening van vliegveld Twente en van de
opwaardering van vliegveld Lelystad. De overlast van militaire
AWACS-vliegtuigen boven Zuid-Limburg wordt aangepakt.
- De fiets is voor de korte afstand vaak het snelste
vervoermiddel, bovendien gezond en schoon. Meer gebruik van de
fiets in het stedelijke gebied kan het autogebruik terugdringen.
Daarom verschuiven we investeringsmiddelen naar
fietsvoorzieningen.
- Elektrisch rijden wordt bevorderd, vooral in stedelijk
gebied (taxi, stedelijke distributie, deelauto’s). Dit levert
extra voordelen op in de vorm van een betere lokale
luchtkwaliteit.
D66:
Het thema geluid komt terug in de volgende passage:
- D66 wil een sterkere natuurwet die ook landschapswaarden als
stilte, weidsheid, ongereptheid en duisternis beschermt.
Verder legt D66 in het algemeen de nadruk op milieu en
leefbaarheid. Het onderwerp geluid komt daar verder indirect terug
in o.a. de volgende passages:
- D66 wil ook een versimpeling van het omgevingsrecht, wel met
voldoende waarborgen voor milieu en natuur
- D66 wil differentiatie in belastingen voor auto’s zodat
schone auto’s worden gestimuleerd. Het netwerk van laadpalen en
ook accuwisselpunten voor elektrische auto’s wordt sterk
uitgebreid om elektrisch vervoer een reële optie te maken.
- D66 wil fietsgebruik stimuleren en binnen bereik van grotere
groepen mensen brengen. Combinaties met het openbaar vervoer
worden door D66 gestimuleerd met P+R voorzieningen op
strategische locaties
GroenLinks:
Het thema geluid komt terug in de volgende passages:
- Waar dat nodig is voor het milieu en/of tegen
geluidsoverlast, gaat de maximumsnelheid naar 80 of 100 km per
uur.
- Maximumsnelheden voor brom- en snorfietsen worden strenger
gehandhaafd. Ook komen er strengere milieu- en geluidseisen voor
gemotoriseerde tweewielers en wordt een verplichte jaarlijkse
keuring ingevoerd, vergelijkbaar met de APK-keuring voor
personenauto’s.
- Er komt een wet Mooi Nederland die de Nederlandse natuur en
het landschap beschermt evenals waarden als stilte, nachtelijke
duisternis en de weidsheid van het landschap.
- Nederland ijvert in Brussel voor de strengst mogelijke
milieunormen voor alle nieuwe voer- en vaartuigen. Ook worden
maatregelen genomen om bestaande binnenvaartschepen en
(diesel)treinen schoner, zuiniger en stiller te maken.
Het thema milieu komt in het programma van GroenLinks vaak
terug. Wat betreft geluid zijn o.a. de volgende passages relevant:
- De groei van Schiphol en regionale vliegvelden wordt
gestopt. Vliegveld Twente komt er niet. In navolging van
Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk komt er een
belasting op vliegen. Er komt een verbod op nachtvluchten.
- We investeren in een nationaal netwerk van onderling
verbonden natuurgebieden. GroenLinks wil dat zeldzame en
inheemse planten en dieren beter worden beschermd en de ruimte
krijgen. Dat vogels rustig kunnen broeden en er herten, vossen
en hazen leven in velden en bossen.
- Een deel van de miljarden die aan asfalt worden uitgegeven
investeren wij liever in oplossingen voor de toekomst:
betrouwbaar en aangenaam openbaar vervoer en meer, betere en
veiligere wandel- en fietspaden.
- Innovaties als vraaggestuurd openbaar vervoer en elektrische
fietsen geven mensen meer vrijheid zonder dat er een auto aan te
pas komt. (…) Dit zal des te sneller gaan als we vieze auto’s
duurder maken en elektrische modellen goedkoper.
ChristenUnie:
Het thema geluid komt terug in de volgende passages:
- Brommers- en snorfietsen milieuvriendelijker. Nederland zet
zich in voor strengere Europese emissie- en geluidnormen voor
brom- en snorfietsen.
- Er komt meer aandacht voor de ruimtelijke inpassing van
nationale infrastructuur. Daarbij gaat het niet alleen over
visuele aspecten, maar zeker ook over de gevolgen voor de
leefomgeving (geluidsoverlast en luchtverontreiniging).
- Handhaving 80 kilometerzones. De 80 kilometerzones rond de
grote steden blijven van belang gelet op de milieu- en
geluidsvoordelen daarvan. Bij een rustig verkeersbeeld kan de
snelheid op 100 kilometer worden gebracht (dynamische
snelheidsbegrenzing).
- Indien overtuigend kan worden aangetoond dat een uitbreiding
van een regionale luchthaven rendabel is, kan deze plaatsvinden.
Schiphol kan slechts ten dele de groei van het intercontinentale
vervoer opvangen. De bescherming van de regio tegen
geluidsoverlast heeft prioriteit. Het is niet meer dan redelijk
dat de luchtvaart gaat bijdragen in de vervuilingskosten die zij
veroorzaakt.
- Nederland stelt samen met andere Europese landen (maar bij
voorkeur op mondiaal niveau) strenge
emissiereductiedoelstellingen (ETS) op en ontwikkelt strenge
normen voor geluidsbelasting. Deze gelden voor alle
luchtvaartmaatschappijen die in het luchtruim van de Europese
Unie willen vliegen.
- Regionale luchthavens blijven gesloten tussen 23.00 en 07.00
uur. Om omwonenden zekerheid en bescherming te bieden worden bij
deze luchthavens lokale geluidsnormen vastgesteld voor alle
woonwijken waar een substantiële geluidsbelasting kan optreden.
Verder legt de ChristenUnie in het algemeen de nadruk op milieu
en leefbaarheid. Het onderwerp geluid komt daar verder indirect
terug in de volgende passages:
- Fietsen en wandelen worden als duurzame, goedkope en gezonde
vorm van mobiliteit krachtig gestimuleerd. Hierdoor worden
steden leefbaarder en bereikbaarheidsproblemen beperkt.
- Hoewel de overheid wat betreft de ChristenUnie terughoudend
moet zijn met het ondersteunen van specifieke technologieën en
beter kan sturen op scherpe uitstootnormen, maakt de
ChristenUnie een uitzondering voor elektrisch rijden. Dat wordt
gestimuleerd door realisatie van voldoende oplaadpunten; het
handhaven van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting; en 0
procent bijtelling zolang de elektrische auto in de
introductiefase zit; dus ook nog na 2014.
PvdD:
Het thema geluid komt terug in de volgende passage:
- Alle planten en dieren worden beschermd, ook als zij niet
genoemd worden in Europese Verdragen. Hetzelfde geldt voor
natuurwaarden als weidsheid en stilte.
Milieu speelt verder een grote rol in het programma van de
PvdD. Hieronder staan enkele passages waarbij geluid een rol
speelt of kan spelen.
- De Partij voor de Dieren wil strenge controle en handhaving
van de milieuregelgeving. Momenteel is het nagenoeg onmogelijk
om bedrijven die de regels stelselmatig overtreden, serieus aan
te pakken, Er worden voortaan alleen nog maar tijdelijke
milieuvergunningen afgegeven. De vergunning wordt vervolgens
alleen verlengd als het bedrijf kan aantonen dat het werkelijk
aan de vergunningsvoorwaarden heeft voldaan.
- De crisis- en herstelwet wordt afgeschaft. Een nieuwe
omgevingswet wordt alleen ingevoerd als daarin de bescherming
van milieu en natuur en de rechten van burgers worden verbeterd.
- Er worden geen nieuwe snelwegen aangelegd. Bestaande plannen
zoals de Rijnlandroute, de Blankenburgtunnel, de verbreding van
de A15 en de Rotterdamsebaan gaan niet door.
- De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km per uur
wordt ongedaan gemaakt. Op ringwegen rond steden wordt er
maximaal 80 km per uur gereden.
- Nederland investeert niet in de uitbreiding van luchthavens.
Schiphol en luchthaven Lelystad worden niet verder uitgebreid,
vliegveld Twente wordt niet aangelegd.
- Er komt een einde aan nachtvluchten en vluchten met AWACS
boven Nederland.
- In de prijs van vliegtickets worden via een accijns de
negatieve milieueffecten van het vliegverkeer in rekening
gebracht. Nederland voert deze maatregel zelf in en gaat deze
ook bepleiten in de Europese Unie.
SGP:
- Mobiliteit is onmisbaar. Tegelijkertijd is helder, dat
mobiliteit niet onbeperkt genoten kan worden. Dat zou geen recht
doen aan de vele afwegingen en spanningsvelden die een rol
spelen rond mobiliteit: leefbaarheid, veiligheid, schone lucht,
gezonde natuur, verantwoord energiegebruik, voldoende stilte en
rust. Waarden die iedere burger óók gehonoreerd wil zien. Daarom
bepleit de SGP een uitgekiend ruimtelijk beleid om mobiliteit te
verminderen.
Indirect komt geluid terug in de volgende passages over de
verhoging van de maximum snelheid en het stimuleren van elektrisch
vervoer:
- Als veiligheid en milieu het toelaten, is 130 km/u op de
snelweg aanvaardbaar. Daarnaast moet meer ruimte worden geboden
aan dynamisch snelheidsbeheer: sneller waar het kan, langzamer
waar het moet.
- De overheid schept randvoorwaarden waarmee schone vormen van
vervoer worden gestimuleerd: elektrisch rijden, rijden op
aardgas, groen gas, biobrandstoffen, waterstof en hybride
rijden.
DPK:
In het programma van deze nieuwe partij van Hero Brinkman wordt
over geluid of milieu niet gesproken. Het standpunt over geluid
van wegverkeer is indirect op te maken uit het volgende:
- DPK wil een dynamisch gebruik van de weg bij een groot
verkeersaanbod. Dit kan door meer gebruik van de vluchtstrook,
gecontroleerd door matrix borden en weg begeleiding. Tenslotte
is DPK voor een coulant verkeersbeleid om de doorstroming te
verbeteren en ergernissen te verminderen. De verruiming naar 10%
overschrijding van de maximumsnelheid is daar een voorbeeld van.
50 PLUS:
Over geluid of milieu wordt in het programma van 50Plus niet
gesproken. Deze nieuwe partij presenteert zichzelf als volgt:
- 50PLUS heeft, net als andere partijen, een totaalprogramma.
We willen dat kort en overzichtelijk houden. Maar zoals een
groene partij het accent legt op het milieu en de Partij voor de
Dieren op het welzijn van de dieren, zo legt 50PLUS terecht het
accent op ouderen omdat die de afgelopen jaren het meest in
koopkracht achteruit zijn gegaan en zonder ingrijpen ook de
komende jaren weer het meest geplukt worden.
Verantwoording: Er is in alle programma’s in elk
geval gezocht op de volgende trefwoorden: geluid, stil, lawaai,
milieu, leefomgeving, elektrisch
|