Nieuw onderzoek naar varianten A27 Amelisweerd

redactie, oktober 2012

Minister Schultz gaat opnieuw onderzoek doen naar verschillende varianten voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Een meerderheid van de Tweede Kamer eiste zo'n onderzoek en de minister geeft daar gehoor aan.

De minister van Infrastructuur wil de betonnen bak waardoor de snelweg loopt breder maken zodat die tweemaal zevenbaans kan worden. Dat zou ten koste gaan van zo'n 150 bomen bij Amelisweerd. Daarom zijn natuurbeschermers als de Vrienden van Amelisweerd en de stad Utrecht tegen het plan van de minister.
Schultz gaf in het Kamerdebat aan dat volgens haar alle varianten om de fileproblemen op de A27 op te lossen, al tot in den treure zijn onderzocht. Ze wil met dit onderzoek de voor- en tegenstanders laten zien dat echt nauwkeurig is gekeken naar de verbreding van de weg.

SP presenteert alternatief

SP-Kamerlid Farshad Bashir presenteert een alternatief plan voor het verbreden van de A27 bij Amelisweerd. Bashir pleit voor meer en beter openbaar vervoer en een effectievere benutting van het bestaande asfalt. ‘Verbreding van de A27 zorgt voor grote overlast voor omwonenden en tast de Amelisweerd verder aan. Meer asfalt is geen oplossing, een combinatie van slimme maatregelen is dat wel,’ aldus Bashir.

Volgens Bashir is ook grote winst te boeken door het regionaal openbaar vervoer een extra boost te geven. Bashir: ‘Een groot deel van het verkeer op de ring Utrecht is regionaal verkeer. Met een beter regionaal openbaar vervoer krijgen mensen een goed alternatief voor de auto.’ Bashir stelt ook voor om geen overkapping bij Amelisweerd maar bij Lunetten of Rijnsweerd: ‘Hierdoor profiteren omwonenden en neemt de geluidsoverlast af. Ook ontstaat er een extra verbinding tussen de wijk en het buitengebied.’

MKB steunt minister

Bedrijfslevenorganisaties EVO, TLN, MKB-Nederland Midden, VNO-NCW Utrecht en de Kamer van Koophandel Utrecht steunen minister Schultz van Haegen en de provincie Utrecht in hun aanpak van de A27 bij Utrecht. Dat hebben organisaties ook laten weten aan de Tweede Kamer, die 10 ktober met de minister debatteerde over de voorgenomen verbreding naar tweemaal zeven rijstroken. Volgens de organisaties is een verbreding van belang in de strijd tegen de almaar stijgende fileproblemen op dit traject. Met de keuze voor tweemaal zeven rijstroken kiest de minister voor de meest robuuste, verkeersveilige en kostenefficiënte oplossing.
Alle varianten zonder verbreding van de Bak Amelisweerd lossen de verkeersproblemen niet op, aldus het MKB. Uit verschillende proeven blijkt volgens het MKB ook dat bij een snelheidsverlaging naar 80 kilometer per uur de doorstroming verslechtert. Een alternatief plan “De Kracht van Utrecht” bevat naast snelheidsverlaging een pakket aan investeringen in het openbaar vervoer dat geraamd wordt op 10 miljard euro aan kosten en waarmee een aanvullend prijsbeleid gemoeid is. Ook dit plan, dat nog eens miljarden extra kost, lost de verkeersproblemen niet op.

Bron: MKB, RTV Utrecht, SP

home...