Nieuw onderzoek naar varianten A27 Amelisweerd redactie, oktober 2012 Minister Schultz gaat opnieuw onderzoek doen naar verschillende varianten voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Een meerderheid van de Tweede Kamer eiste zo'n onderzoek en de minister geeft daar gehoor aan. De minister van Infrastructuur wil de betonnen bak waardoor de snelweg
loopt breder maken zodat die tweemaal zevenbaans kan worden. Dat zou ten koste
gaan van zo'n 150 bomen bij Amelisweerd. Daarom zijn natuurbeschermers als de
Vrienden van Amelisweerd en de stad Utrecht tegen het plan van de minister. SP presenteert alternatief SP-Kamerlid Farshad Bashir presenteert een alternatief plan voor het verbreden van de A27 bij Amelisweerd. Bashir pleit voor meer en beter openbaar vervoer en een effectievere benutting van het bestaande asfalt. ‘Verbreding van de A27 zorgt voor grote overlast voor omwonenden en tast de Amelisweerd verder aan. Meer asfalt is geen oplossing, een combinatie van slimme maatregelen is dat wel,’ aldus Bashir. Volgens Bashir is ook grote winst te boeken door het regionaal openbaar vervoer een extra boost te geven. Bashir: ‘Een groot deel van het verkeer op de ring Utrecht is regionaal verkeer. Met een beter regionaal openbaar vervoer krijgen mensen een goed alternatief voor de auto.’ Bashir stelt ook voor om geen overkapping bij Amelisweerd maar bij Lunetten of Rijnsweerd: ‘Hierdoor profiteren omwonenden en neemt de geluidsoverlast af. Ook ontstaat er een extra verbinding tussen de wijk en het buitengebied.’ MKB steunt minister Bedrijfslevenorganisaties EVO, TLN, MKB-Nederland Midden, VNO-NCW Utrecht
en de Kamer van Koophandel Utrecht steunen minister Schultz van Haegen
en de provincie Utrecht in hun aanpak van de A27 bij Utrecht. Dat hebben
organisaties ook laten weten aan de Tweede Kamer, die 10 ktober met de minister
debatteerde over de voorgenomen verbreding naar tweemaal zeven rijstroken.
Volgens de organisaties is een verbreding van belang in de strijd tegen de
almaar stijgende fileproblemen op dit traject. Met de keuze voor tweemaal zeven
rijstroken kiest de minister voor de meest robuuste, verkeersveilige en
kostenefficiënte oplossing. Bron: MKB, RTV Utrecht, SP
|