NV-A: "Opheffing vliegverbod vermindert geluidshinder Zaventem"

NV-A, 25 april 2012

"De N-VA vraagt de opzegging van het vliegverbod boven het Koninklijk Paleis van Laken. Het afschaffen van dit verbod kan bijdragen tot een meer evenwichtige spreiding van het vliegverkeer." Dat zegt N-VA-Kamerlid Bert Wollants, die een wetsvoorstel indiende om het vliegverbod te schrappen.

Door het verbod af te schaffen komt er volgens Wollants meer ruimte vrij om tot een betere spreiding te komen. "De discussie over de veiligheid gaat ook over de spreiding van de geluidshinder en daarom is dit vliegverbod boven Laken niet langer houdbaar. Laken is één van de dunst bevolkte gebieden rond Brussel maar door het vliegverbod worden de omliggende, dichter bevolkte, regio’s zwaarder belast. Bovendien moeten we ons de vraag stellen of de koninklijk domeinen om veiligheidsredenen een hoger beschermingsstatuut vereisen dan strategische industriële productiesites of installaties voor de productie van energie."

Wat is het probleem?

Vliegtuigen die vertrekken of landen op de luchthaven van Zaventem moeten geregeld op lage hoogte een bocht maken voor Laken omdat boven het Koninklijk Paleis een vliegverbod geldt. Dit zorgt voor extra hinder in de omliggende regio’s.

Discussie van jaren wordt niet beslecht

Wollants: "De discussie over een spreiding van geluidshinder, op en rond de luchthaven van Zaventem, sleept al jaren aan. Het vinden van routes waarbij de hinder gelijk gespreid wordt, is dan ook een huzarenstuk." Bij het uitwerken van routes en procedures wordt rekening gehouden met elementen zoals bevolkingsdichtheid, intensiteit van de hinder, capaciteit op de luchthaven, windcriteria, veiligheid enzovoort. De laatste jaren is ook het ecologische element een belangrijke factor geworden.

Uit veiligheidsoverwegingen werden een aantal zones afgebakend waarover niet gevlogen mag worden. De Koninklijke domeinen in Laken en Ciergnon maken daar deel van uit. Door deze maatregel worden vliegtuigen verplicht om op lage hoogte af te draaien, wat zorgt voor enorme geluidshinder voor de regio en een hoger brandstofgebruik door de vliegtuigen. "En dat is niet langer verantwoord", besluit Bert Wollants.

Bron: NV-A