Minister verhoogt maximum snelheden binnen SWUNG wetgeving

Redactie, 19 februari 2012

De minister van I&M, mw. drs. M.H. Schultz van Haegen heeft per brief aan de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Rotterdam laten weten hoe zij om zal gaan met de geplande snelheidsverhogingen op rijkswegen langs deze gemeenten. Hieronder de reactie van de minister over geluid.

Inmiddels heeft volgens een bericht in De Gelderlander ook de gemeente Beuningen een brief aan de minister gestuurd, omdat de gemeente het verhogen van de maximumsnelheid op het noordelijke deel van de A73 bij Beuningen geen goed idee vindt. 130 kilometer per uur betekent een aantasting van de luchtkwaliteit, een vergroting van de geluidshinder en tast de veiligheid aan volgens de gemeente in een brief.

"Swung geeft betere bescherming"

auteursrecht van deze afbeelding ligt bij swungspecialisten.nlVolgens de minister worden met de nieuwe geluidwetgeving Swung worden door middel van geluidproductieplafonds harde grenzen gesteld aan de geluidproductie door het wegverkeer. Hiermee worden omwonenden beter beschermd dan onder de huidige Wet geluidhinder.

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft gereageerd over het voornemen van de minister op de 80 km zones van de A13 Overschie en de A20 Rotterdam de maximumsnelheid naar 100 km/h te verhogen. Rotterdam stelt in een brief dat het effect van reeds genomen maatregelen ten behoeve van de luchtkwaliteit en geluidoverlast door de snelheidsverhoging teniet worden gedaan.

De minister wacht met het nemen van een besluit over een eventuele snelheidsverhoging op de A20 tot het experiment op de Noordbaan is afgerond. Voor een besluit over de overige 80 km zones, waaronder die op de A13 bij Overschie, is dit niet noodzakelijk. Daar wordt op dit moment reeds aan de normen voor luchtkwaliteit voldaan, ook bij een maximumsnelheid van 100 km/h over het hele etmaal.

Amsterdam

De gemeente Amsterdam had gevraagd om inzicht in het voornemen op de 80 km zone van de A10 West de maximumsnelheid naar 100 km/h te verhogen. De minister stelt dat zij het onderzoek naar de snelheidsverhoging op de A10 West zorgvuldig heeft uitgevoerd. Daarbij heeft zij gebruik gemaakt van de wettelijk vastgelegde methoden. Zij ziet geen noodzaak voor aanvullend onderzoek.

Bij een permanente snelheidsverhoging naar 100 km/h op de A10 West zouden maatregelen voor de naleving van de geluidproductieplafonds daar nog deze kabinetsperiode noodzakelijk zijn. Dit, niet alleen vanwege deze verhoging van de maximumsnelheid, maar ook vanwege de verwachte verkeersgroei. In 2010 is de gehele A10 nog voorzien van tweelaags Zoab. Een snelheidsverhoging naar 100 km/h over het hele etmaal zou daarom binnen een relatief korte periode weer investeringen en weer verkeershinder door werkzaamheden betekenen. Dit vind de minister onwenselijk. Daarom heeft zij besloten de maximumsnelheid op de A10 West alleen overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur) naar 100 km/h te verhogen.

Utrecht

De gemeente Utrecht had vragen over het voornemen van de minister om op de 80 km zone van de parallelle rijbaan van de A12 Utrecht de maximumsnelheid naar 100 km/h te verhogen en op de hoofdrijbaan van de A12 Utrecht de maximumsnelheid in de avond en nacht naar 130 km/h te verhogen. De minsiter laat weten dat met de snelheidsverhoging aan de normen voor geluid (en luchtkwaliteit) wordt voldaan.

 

Bron: Ministerie van I&M: 1, 2, 3, De Gelderlander

home...