Mogelijk verhoging landingsgelden lesvliegtuigen op Eelde

RTV Noord en RTV Drenthe, 2 mei 2012

Blijkens een bericht op RTV Noord en RTV Drenthe wil vliegveld Eelde de landingsgelden voor stille vliegtuigen verlagen, en die voor lawaaiige vliegtuigen verhogen. Dat heeft tot gevolg dat passagiersvliegtuigen goedkoper kunnen landen. De KLM-luchtvaartschool zal echter meer moeten betalen, vooral omdat deze opleiding de luchthaven heel vaak gebruikt. De toestellen van de luchtvaartschool zijn niet zo lawaaiig, maar veroorzaken door de hoge frequentie meer geluidsoverlast.

Volgens de website van RTV Noord laat KLM Luchtvaarschool-directeur Gerrit Assink weten dat directeur Hillen van vliegveld Eelde een nogal boude uitspraak doet als hij zegt uiteindelijk te zullen kiezen voor meer passagiersvliegtuigen in plaats van lestoestellen.

Uitbreiding

Het vliegveld heeft vergevorde plannen om de aankomst- en vertrekhal flink uit te breiden. Door de baanverlenging verwacht Eelde dat het aantal passagiers de komende jaren toe zal nemen.

Al in juli 2011 werd in de Tweede Kamer gesproken over de overlast van de KLM Luchtvaartschool. Luchthavenexploitanten moeten in overleg met de vliegscholen plannen opstellen om de geluidshinder van lesvliegtuigen te beperken. De KLS vliegt echter als enige nog in verouderde toestellen die erg veel lawaai maken. Kamerleden Dijksma en de Groninger Van Dekken willen dat daar een eind aan komt en hebben vragen gesteld aan staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu. Ze willen weten of Atsma het economisch belang van de toeristische en recreatieve sector niet belangrijker vindt dan het economisch belang van de luchtvaartschool KLS.

Kosten eenheden

De staatssecretaris gaf in augustus 2011 aan dat de vergunde ruimte volgens de Ke-geluidsmaat vrijwel volledig wordt benut. Dit heeft onder meer te maken met een intensief gebruik door lesvliegtuigen. Daartoe behoren ook de lesvliegtuigen van de KLM Luchtvaart School. Deze vliegtuigen zijn van het type Beechcraft Baron, een tweemotorig lesvliegtuig waaraan, een groot deel van de geluidsoverlast in de regio wordt toegeschreven. Zo rapporteert de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Eelde dat in 2010 van de 1200 ingediende klachten er 346 betrekking hadden op vluchten met dit type. Overigens houdt de Inspectie Verkeer en Waterstaat toezicht op het gebruik van de aan Groningen Airport Eelde vergunde geluidsruimte. Daarbij zijn de afgelopen jaren geen feitelijke overschrijdingen geconstateerd.

De luchthavenexploitant moet volgens de staatssecretaris met de vliegscholen afspraken maken om de geluidsbelasting en de geluidshinder te beperken. Dankzij deze afspraken is de luchthaven binnen de geluidsnormen gebleven.

Bronnen: RTV Noord, RTV drenthe, Antwoord op kamervragen (2011)