RIVM bepaalt effect van snelheidsverhoging A16 RIVM, 17 januari 2012
Op de A16 bij Breda heeft Rijkswaterstaat op 31 mei 2011 als proef een verhoging van de maximumsnelheid van 100 naar 130 km/u doorgevoerd. Om het effect daarvan op geluid te meten heeft het RIVM een meetlocatie ingericht langs de westzijde van de A16 bij km 50,7. Het geluidniveau is vervolgens van 10 mei tot en met 15 oktober doorlopend gemeten.
Foto’s van de meetlocatie nabij Zevenbergschen Hoek. Links overzichtsfoto (Google Maps). Op de middelste foto (Bing Maps) is de rijstrooknummering van Rijkswaterstaat aangegeven. De rechter foto van mei 2011 toont de microfoonpositie. De proef op de A16 is begonnen op 31 mei 2011. Er zijn drie fasen te onderscheiden:
De geluidmeetpost is in werking gesteld vanaf 9 mei 11:00 uur. Tot 31 mei bedroeg de officiële maximumsnelheid hier 100 km/u. De periode van 10 mei tot en met 30 mei geldt als referentieperiode voor de metingen. Toename geluidemmissie Uit de geluidmetingen blijkt dat de snelheidsverhoging op dit wegvak een toename van de geluidemissie van 0,5 decibel tot gevolg heeft. Als wordt gecorrigeerd voor de licht toegenomen verkeersintensiteit tussen referentie- en proefperiode, is de geluidtoename iets lager: 0,4 decibel.
Deze cijfers hebben betrekking op de laatste fase van de proef, na de zomervakantie, waarin de snelheid tijdens drukte dynamisch wordt teruggeregeld van 130 naar 100 km/uur. Deze geluidtoename op de A16 is kleiner dan de theoretische geluidtoename van 1 decibel voor personenwagens van 100 naar 130 km/uur.
Gemiddelde snelheid Rechts (zuidwaarts), gewogen naar intensiteit. Aan deze zijde staat de meetmicrofoon. Dit komt grotendeels doordat in de referentieperiode harder werd gereden dan de maximumsnelheid van 100 km/u, terwijl tijdens de proefperiode juist trager werd gereden dan de dan geldende (dynamische) limietsnelheid van 130 km/uur.
Bron: RIVM |