Elektrische bus gaat rijden in Maastricht Provincie Limburg, 15 november 2012 Vanaf eind 2013 rijden er in Maastricht twee elektrische bussen. Het gaat om een proef om te kijken of elektrische bussen net zo bedrijfszeker kunnen zijn op drukke stadslijnen als de reguliere bussen met een verbrandingsmotor. De elektrische bussen stoten geen uitlaatgassen uit, zijn stiller en trillen minder. In november 2012 presenteerde de stichting Zero Emissie Busvervoer (ZEB) een plan van aanpak om de proef mogelijk te maken. De deelnemende partners ondertekenden het plan in een elektriche bus op de Markt in Maastricht. De proef geschiedt in samenwerking tussen de stichting Zero Emissie Busvervoer, Veolia Transport Limburg, Imtech, ING Bank, gemeente Maastricht en de Provincie Limburg. Volgens wethouder Albert Nuss (Duurzaamheid, Mobiliteit en Kenniseconomie) van Maastricht is de proef een prima aanwinst voor de stad: "Ik ben blij dat Maastricht als een van de eerste Nederlandse steden in 2013 een elektrische bus krijgt. Daarmee zetten we een belangrijke en zichtbare stap in onze klimaatdoelstellingen. Maar belangrijker nog is de winst voor onze inwoners: schonere lucht en minder geluid in de stad." Directeur René de Beer van Veolia geeft aan dat de proef een goed licht zal werpen op de toepassing van schoner openbaar vervoer: “Als je een bus hebt die onder de voorwaarden van nu bedrijfszeker is en zonder uitstoot van uitlaatgassen rijdt, kan dit zeker in de toekomst veel betekenen voor schoner openbaar vervoer.” Gedeputeerde Patrick van der Broeck sluit hierbij aan: ”Eén van de doelen van openbaar vervoer is om meer mensen te vervoeren met minder uitstoot van schadelijke gassen, het is een mooie proef waarbij de verschillende partijen laten zien dat ze bereid zijn om te onderzoeken of hierin de toekomst ligt.” “Vooral in stedelijke gebieden kan zero-emissie busvervoer een grote bijdrage leveren aan een schoon en leefbaar milieu”, aldus Jan Slettenhaar, algemeen directeur Imtech Contracting, “Dit vraagt om een nieuwe technologische benadering met een uitgekiende technische infrastructuur en nieuwe energietechnieken afgestemd op de bus en de buslijn. Wij hebben de kennis in huis om de hele keten van opwekking tot verbruik te optimaliseren.” Uit de proef moet blijken of de schonere bussen net zo bedrijfszeker zijn als de huidige bussen. Daarbij wordt gekeken naar prestaties, oplaadmogelijkheden en vooral ook ervaringen van reizigers, chauffeurs en monteurs. De informatie uit de proef wordt gebruikt voor landelijke kennisuitwisseling over zero emissie. De stichting ZEB bouwt een simulatiemodel waar alle partijen gebruik van kunnen maken om berekeningen te doen. Niet alleen overheden, maar ook vervoerbedrijven en de automotive sector. Bron: Provincie Limburg
|