KNV blij met aangepaste Stimuleringsregeling stille treinen KNV, 11 juli 2012 Na overleg met KNV Spoorgoederenvervoer heeft ProRail per 1juli jl. de stimuleringsregeling voor stille treinen aangepast. Stille treinen zijn goederentreinen met wagons, die zijn uitgerust met de zogenaamde kunststof K- of LL-remblokken.
KNV is blij met de afspraken en verwacht dat de regeling een belangrijke bijdrage levert aan de doelstelling om in 2020 80% van de goederenwagens in Nederland geluidsarm te maken. Het rijden met stillere treinen is aanmerkelijk duurder. De stimuleringsregeling compenseert de vervoerders voor een deel van de extra kosten. Sinds 2008 bestond er al een financieringsregeling om de inzet van stille treinen te stimuleren. Deze oude regeling is door spoorgoederenvervoerders nauwelijks gebruikt, omdat de Nederlandse regeling niet aansloot op internationale regelingen. Met de nieuwe regeling kunnen vervoerders, in lijn met de Duitse en Zwitserse regelingen, een vergoeding per gereden wagonkilometer ontvangen. De vergoeding bedraagt voor de duur van vier jaar € 0,04 per kilometer gereden met een stille wagon in Nederland, die na 1 januari 2008 moet zijn omgebouwd met de kunstofremblokken, met een maximum van 120.000 kilometer per wagon. De nieuwe regeling is middels een addendum op de Netverklaring Gemengde Net 2013 gepubliceerd. Goederenvervoer per spoor is van groot belang voor de achterlandverbindingen van de Nederlandse havens en daarmee voor de Nederlandse economie. Om de voorziene groei in vervoersvolumes per spoor te realiseren moet de geluidsoverlast van treinen worden teruggedrongen door onder andere de inzet van stille treinen.
|