Rekenfout verkeersintensiteiten Geluidregister

Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart, 24 juli 2012

Vrijdag 13 juli 2012 is een storende rekenfout ontdekt in de verkeersintensiteiten voor het jaar 2008 die in het Geluidregister rijkswegen zijn opgenomen. Gebleken is dat deze circa 17% te laag waren.

Sinds 13 juli 2012 bevat het Register alsnog de correcte verkeersintensiteiten-2008. In deze toelichting wordt uitgelegd waardoor deze rekenfout is ontstaan en hoe deze is gecorrigeerd.

Omvang rekenfout

Voor circa tweederde van het rijkswegennet gelden de verkeersintensiteiten-2008 als één van de relevante brongegevens bij de geluidproductieplafonds (GPP’s). Voor deze referentiepunten bevatte het Register dus te lage verkeersintensiteiten. Voor de rest van het rijkswegennet zijn niet de verkeersintensiteiten-2008, maar de verkeersintensiteiten uit recente besluiten opgenomen als brongegeven, deze bevatten de geconstateerde rekenfout niet. De hoogte van de geluidproductieplafonds is niet beïnvloed door de geconstateerde rekenfout, de rekenfout is namelijk pas gemaakt nadat de geluidproductieplafonds zijn berekend. De waarden van de geluidproductieplafonds wijzigen dus ook niet door de correctie van de rekenfout.

Oorzaak rekenfout

De geluidproductieplafonds in de referentiepunten die op de verkeersintensiteit-2008 zijn gebaseerd (dat zijn de geluidproductieplafonds die op grond van artikel 11.45, eerste lid, van de Wet milieubeheer tot stand gekomen zijn), bevatten een ‘werkruimte’ van 1,5 dB. Deze is in het Register herkenbaar als de plafondcorrectiewaarde.

Om de waarde van deze geluidproductieplafonds op de juiste wijze te kunnen bepalen, is de volgende werkwijze gevolgd:

  • in het rekenmodel voor de bepaling van de geluidproductieplafonds zijn de verkeersintensiteiten-2008 zodanig opgehoogd, dat de geluidsbelasting die op grond daarvan wordt berekend 1,5 dB hoger is dan zonder de ophoging. Dat betekent dat de verkeersintensiteiten-2008 met 100,15 zijn vermenigvuldigd (circa 41% ophoging);
  • vervolgens zijn de geluidproductieplafonds berekend;
  • deze geluidproductieplafonds zijn opgenomen in het Register

Omdat de plafondcorrectiewaarde als een afzonderlijk brongegeven in het Register moet worden opgenomen, moesten de opgehoogde verkeersintensiteiten-2008 weer worden verlaagd tot het oorspronkelijke niveau alvorens deze op te nemen in het Register. In het gebruik van de registergegevens moet de plafondcorrectiewaarde immers door de akoestisch adviseur zelf worden verwerkt in de berekeningen. Wat daarom had moeten gebeuren is dat de opgehoogde verkeersintensiteiten weer door 100,15 waren gedeeld, maar in plaats daarvan zijn ze met 41% verminderd (door ze te vermenigvuldigen met 0,59). Hierdoor waren de verkeersintensiteiten-2008 die in het Register waren opgenomen circa 17% te laag. Een getallenvoorbeeld verduidelijkt dit:

Oorspronkelijke 2008-intensiteit (voorbeeld) 100.000 mvt/etm
Opgehoogde 2008-intensiteit voor berekening GPP (x100,15, i.v.m. werkruimte 1,5dB) 100.000 x 100,15 = 141.254 mvt/etm
Teruggerekende 2008-intensiteit zoals deze in het Register was opgenomen 141.254 x 0,59 = 83.340 mvt/etm
Teruggerekende 2008-intensiteit zoals deze in het Register ZOU MOETEN STAAN 141.254 / 100,15 = 100.000 mvt/etm

Correctie rekenfout

Na de ontdekking van de gemaakte rekenfout zijn de juiste verkeersintensiteiten-2008 alsnog berekend door de opgehoogde verkeersintensiteiten-2008 te delen door 100,15. Sinds 23 juli 2012 bevat het Register daarom de correcte verkeersintensiteiten-2008.

Gevolg correctie rekenfout

Het gevolg van de correctie van de rekenfout is dat de verkeersintensiteiten-2008 in het Register alsnog de juiste brongegevens vormen voor de bijbehorende geluidproductieplafonds. De gecorrigeerde verkeersintensiteiten-2008 moeten daarom worden beschouwd als de van rechtswege vastgestelde brongegevens behorend bij de geluidproductieplafonds zoals die al in het Register vastlagen. Omdat deze geluidproductieplafonds zelf niet wijzigen, is de procedure van artikel 11.47 Wet milieubeheer niet van toepassing op deze correctie. Omdat de geluidsbelastingen bij volledige benutting van het geluidproductieplafond evenmin wijzigen, ondervindt ook de omgeving geen nadeel van de uitgevoerde correctie. Wel is het mogelijk dat akoestisch onderzoeken waarin gebruikgemaakt wordt van registergegevens die vóór 23 juli 2012 zijn gedownload, van verkeerde brongegevens gebruikmaken.

 

 
Bron: Nieuwsbrief Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart, d.d. 24-07-2012
    home...