Hovenring open / dicht en weer open

Diverse bronnen, 30 juni 2012

Overgenomen van http://eindhoven.blog.nl/verkeer-en-vervoer/2011/03/20/bouwhovenringvanstartDe Hovenring, een zwevende fietsrotonde, ontworpen door ipvDelft, is op 29 juni weer opengegaan voor fietsers en wandelaars. Het kruispunt onder de ring, bestemd voor het autoverkeer, was op 8 juni al opengegaan. Geluidnieuws berichtte eerder over de trillingen die in de tuien optraden.

Met de feestelijke opening, georganiseerd door de gemeente Eindhoven, komt een einde aan de afsluiting van de Noord-Brabantlaan/Heerbaan die veel langer duurde dan was voorzien. 

Trillingen

Volgens een artikel in De Architect bleken er tijdens de bouw al trillingen in de tuien op te treden. Door de zwiepende tuien ontstonden gevaarlijke situaties. In de maanden na de eerste opening in december 2011 werd de heropening enkele keren uitgesteld. Dat leidde tot de nodige irritaties van omwonenden en omliggende bedrijven, alsdus een artikel in het Eindhovens Dagblad.

De belangrijkste oorzaak van de trillingen zou te vinden zijn in wervelafschudding, volgens het blad De ingenieur. Bij bepaalde windsnelheden ontstaan achter een kabel reeksen wervels die de kabel in resonantie brengen.

Inmiddels zijn de tui-aanhechtingen vervangen en dempers aangebracht waarmee de trillingen zijn verholpen. De aannemer heeft de trillingdempers voorzien van rubberen inlages, om extra wrijving te genereren. Hij heeft echter in eerste instantie een verkeerde rubber inlage gebruikt of de inlage met de verkeerde lijm bevestigd, zodat het systeem opnieuw problemen opleverde. Volgens een artikel in de Cobouw moesten alle 48 dempers de nacht voor de opening opnieuw gemonteerd worden met nieuwe rubbers en nieuwe bouten.

De aannemer had de rubber inlages gezien als een manier om extra wrijving te genereren in de trillingdempers. In de visie van de aannemer zou de bevestiging in de loop van de tijd aan kracht kunnen verliezen met een zakkende demper als gevolg. Daarom had hij de inlage in de demper gelijmd, en de demper is weer met bouten op de tuikabel bevestigd.

Nu de rubbers weer zijn vervangen, kan de trillingsdemper zijn normale werk weer doen, dat is althans de verwachting.

Bronnen: Nieuwsbank, De Architect, ED, Cobouw, De Ingenieur
    home...